© Patrick Ernzen / RM Sotheby’s

Discokongens glemte superbil kan blive din!

Giorgio Moroder er musikproduceren bag en lang række monsterhits – og pengemanden bag 1980'ernes mest spektakulære superbil, som i dag er røget i glemmebogen. Nu kan du blive ejer af den originale Cizeta-Moroder med 16 cylindre!

15. juli 2021 af Søren Juul

Claudio Zampolli droppede sit job som testkører og ingeniør hos Lamborghini og flyttede til Los Angeles i 1980'erne, hvor han startede et værksted op med speciale i at servicere italienske superbiler for de rige og kendte.

Med sig havde en også en drøm om at skabe sin egen superbil. En dag kom den italienske musikproducer og bilentusiast Giorgio Moroder forbi værkstedet i sin Lamborghini Countach, og Moroder, der i dag er kendt som “The father of disco”, gik med til at financiere Zampollis firehjulede drøm. Med på holdet kom også en række ex-Lamborghini-folk. 

Father of disco: Giorgio Moroder

Har du været ung i 70’erne og 80’erne, kender du med garanti Moroder’s musik. Han har produceret en række af Donna Summer’s største hits i 1970erne – og arbejdet sammen med superstjerner som David Bowie, Kylie Monique, Janet Jackson, Blondie og mange flere.

Han har også lavet musik til store Hollywood-film som Scarface, The Midnight Express, Top Gun og Never Ending Story. Moroder turnerer stadig og gav koncert i København for et par år siden. 

© Patrick Ernzen / RM Sotheby’s

16 cylindret monster

Zampolli’s superbil måtte bruge ekstreme metoder for at vippe de 12-cylindrede Ferrari og Lamborghini af pinden som den ultimative superbil med italienske rødder. Til formålet designede Zampolli en 6,0 liters med 16 cylindre, 64 ventiler og otte overliggende knastaksler. Den er baseret på to V8’ere fra en Lamborghini Urraco, hvorfra motorens fire topstykker stammer fra.

Ifølge en test fra amerikanske Car & Driver fra 1989, er V16’eren god for mere end 540 heste. Motoren ligger på tværs bag forsæderne og sender kræfterne til en 5-trins transakselgearkasse og ud til baghjulene. Specifikationerne kender vi ikke, men det amerikanske magasin vurderede dengang, at V16’eren burde kunne sende bilen over 320 km/t.

© Patrick Ernzen / RM Sotheby’s

Snude fra skrottet Lamborghini Diablo-prototype

Du er lovligt undskyldt, hvis du synes designet ser bekendt ud. Designeren bag er legenden Marcelo Gandini, der har skabt skønheder som Lamborghini Miura og Countach –  men hans udkast til den kommende Lamborghini Diablo fik en kold skulder af det dengang Chrysler-ejede Lamborghini, som i 1987 fik designere i USA til at afrunde Gandini’s skarpe pen.

Fornærmet tog Gandini sine tegninger med til Zampolli, der godt kunne bruge en kileformet superbil med fire klaplygter.

© Patrick Ernzen / RM Sotheby’s

Debut hos Jay Leno

Den første bil blev døbt Cizeta-Moroder V16T og den blev præsenteret til et arrangement med Jay Leno som vært i 1988 i Los Angeles. Modellen fik dog først sin officielle debut for verdenspressen spå biludstillinger i Los Angeles og Genève året efter.

Giorgio Moroder og Zampolli blev efterfølgende uvenner, vist nok på grund af forsinkelser i produktionen, så Moroder fik chassis nummer 001 hjem i garagen, mens Zampolli nåede at lave yderligere ni biler uden “Moroder” i modelbetegnelsen. 

© Patrick Ernzen / RM Sotheby’s

Bilen er stadig i Moroder’s ejerskab og er i absolut topform. I 2018 sendte han den nemlig til specialisten Canepa i Scotts Valley i Californien for en komplet hovedrenovering. 

© Patrick Ernzen / RM Sotheby’s

Giorgio Moroder er stadig aktiv musiker i en alder af 81 år, men han er åbenbart færdig med at tæmme det 16-cylindrede monster, der i øvrigt ikke har ABS-bremser. Den perlemorshvide Cizeta-Moroder V16T med rødt interiør er nemlig sat på auktion hos RM Sotheby’s den 13. og 14. august i Monterey i USA.  Sidst RM Sotheby's solgte en Cizeta V16T røg den for 665.000 $ (cirka 4,2 millioner danske kroner), så den bliver næppe billig!

© Patrick Ernzen / RM Sotheby’s

Zampolli er død, men lever videre i musikvideo 

Moroder var i øvrigt ikke Zampolli’s eneste berøring med kendisser i den amerikanske musikbranche. Ifølge mediet Ultimate Classic Rock var det Zampolli, som førte Eddie Van Halen og “The red rocker” Sammy Hagar sammen i Van Halen som afløser for David Lee Roth , da de to to mødtes på Zampollis værksted.

Zampolli, der i øvrigt døde den 7. juli 2021 i en alder af 81 år, har en lille rolle som mekaniker i den episke 80’er musikvideo til Hagar’s rocksang “I can’t drive 55" – den du kan se her i redaktionchef Frederik T. Frey's guide til gode køre-bil-hits! 

Nedenfor kan du se resten af fotograf Patrick Ernzen's flotte galleri af Moroder's vilde Cizeta V16T.

© Patrick Ernzen / RM Sotheby’s
© Patrick Ernzen / RM Sotheby’s
© Patrick Ernzen / RM Sotheby’s
© Patrick Ernzen / RM Sotheby’s
© Patrick Ernzen / RM Sotheby’s
© Patrick Ernzen / RM Sotheby’s
© Patrick Ernzen / RM Sotheby’s
© Patrick Ernzen / RM Sotheby’s
© Patrick Ernzen / RM Sotheby’s

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...