Lamborghini Diablo VT Roadster 1997
© Collecting Cars

Denne auktion har nogle af verdens FEDESTE superbiler!

Hvis man ikke orker at eje noget italiensk, så kan man også tage en Mercedes-Benz SLR Mclaren. Det er kun fantasien eller pengene der sætter grænser, så drøm lidt med os.

20. marts 2022 af Gustav Reeh Persson

Auktionshuset Collecting cars har et auktionsformat kaldet Supercar Sunday (hvor har vi hørt det navn før?) og den nyeste kollektion indeholder en vanvittig række af superbiler som Lamborghini Diablo, Ferrari Testarossa og Mercedes-Benz SLR Mclaren. Supercar Sunday er simpelt nok, auktionerne slutter søndag formiddag. Både buddene og superbilerne til salg kommer fra hele verdenen.

Lamborghini Diablo VT Roadster - 1997

Der blev bygget i slut 90'erne ca. 200 af disse Diablo VT Roadster. Dette er en af de eneste med kombinationen af Titanium-sølv lakering og såkaldt okseblodrødt læder. 

VT er 2. generation af den ikoniske Diablo, hvor den største forskel var skiftet fra baghjulstræk til firehjulstræk. Derudover kom der også servostyring og lidt større luftindtag af hensyn til bremserne. Roadsteren kom med elektronisk aftagelig targatag, hvorvidt det stadig virker, står der ikke noget om. 

Der er ingen tvivl om at det er en hurtig maskine på trods af et aftageligt tag, den 5,7 liter V12-motor yder 485 hestekræfter til fire hjul i en bil der vejer 1,6 ton. Topfarten er 328 km/t, og den når 100 km/t på 4,1 sekunder. Kort fortalt formåede Lamborghini at leve op til Countach med Diablo. Læs mere om Diablo VT her, da vi kørte den på Fyn.

Mercedes SLR Mclaren 2004
© Collecting Cars

Mercedes-Benz SLR Mclaren - 2004

Vi fortsætter temaet med sølvfarvede superbiler, der har vanvittige døre. Som navnet antyder var dette et samarbejde mellem Mercedes og McLaren, der for at fejre deres Formel 1-succes skabte denne ultimative Grand Tourer. 

Motoren er en 5,4 liter V8, der yder et ordentligt bulder og 617 hk. Hvilket er nok til at nå 100 km/t på 3,8 sekunder og fortsætte op til topfarten på 334 km/t på bare 30 sek. Den vejer massive 1,8 ton, på trods af at den er bygget af kulfiber. 

Modellen, der er til salg, har i hele sin levetid kørt under 2.000 km i alt, hvilket gør noget til at forklare prisen, der i skrivende stund står til 1,9 mio. kr. En ny Mercedes AMG GT koster 2,5 mio. kr., så hvad vil du helst have? Eller som Mikkel Thomsager udtrykker det da vi kørte den, AMG GT er en hurtig Mercedes, mens SLR Mclaren er en vaskeægte superbil, læs mere her.

Ferrari 512 TR testarossa 1992

Chris Harris' egen Ferrrari 512 TR er til salg. Chris Harris selv, kalder den hans favorit af alle klassiske superbiler.

© Collecting Cars

Ferrari 512 TR - 1992

Denne Ferrari 512 TR har haft en helt speciel ejer de sidste 9 år, nemlig Chris Harris, der i dag har travlt som en af værterne på Top Gear og ellers er overalt på Youtube.

TR står selvfølgelig for Testarossa, hvor 512 TR er en ny generation, der kom som respons på første generation af Lamborghini Diablo. I 1990, hvor Diablo kom, var Testarossa'en 6 år gammel og ydede 100 hk mindre end den fnysende tyr. 

Ferrari gik til arbejdet og opdaterede forenden, bagenden og kabinen, men det var motoren der fik den store tur. Motoren beholdt sin 5,0 liters V12, ydelsen blev hævet med 40 hk til 427 hk og det gav den en topfart på 314 km/t og en 0-100 km/t acceleration på 4,8 sek. Jeg ved hvad du tænker, Ferrari'en blev ikke hurtigere end Diablo'en, men forskellen var, at Ferrari'en kunne køres af et menneske modsat Lamborghini'en der krævede, at man var gorilla for at kunne trykke koblingen i bund. 

Chris Harris har selv skrevet om ejerskabet af superbilen på annoncen, læs den her.

Hvis du vil savle yderligere, så kan man se hele samlingen af superbiler der til salg på Collecting Cars' Supercar Sunday her.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...