De Tomaso Guará: Sjælden og meget overset italiener

Bilens undervogn er udviklet af en Formel 1-ingeniør, motoren kommer fra BMW og designet er klassisk italiensk. Desværre røg Guará alt for hurtigt i glemmebogen. Vi mindes den lige én gang til

7. december 2018 af Anders Richter

De Tomaso er et af de bilmærker, som for længst er gået i graven, men som vi stadig ynder at tænke tilbage på. De havde nemlig flere modeller, som fangede vores alles bilinteresse, og én af dem er Guará. Modellen blev lanceret på den internationale biludstilling i Genève i 1993. Hvad folkene på De Tomaso-standen ikke vidste var, at dette ville blive deres absolut sidste model, inden firmaet gik i betalingsstandsning i 2004 og lukkede.

Udstyret med en V8'er fra BMW 

Guará er en meget speciel bil, som et eller andet sted burde have fået mere anerkendelse, end den fik. Bilen var udstyret med en centermotor hentet fra BMW. En 4-liters V8-motor med lige over 300 hk lå i midten på de tidlige modeller. Allerede i 1998 gik De Tomaso dog sammen med Ford om at købe deres teknik, hvilket betød, at maskineriet fra det år og frem i stedet var fra en Ford V8-motor fra den daværende Mustang.

Udviklet af Formel 1-ingeniør 

Alle eksemplarer var dog udstyret med det samme chassis, som var baseret på den ligeså sjældne Maserati Barchetta, som aldrig kom i egentlig serieproduktion. Undervognen med dobbelte triangler for og bag ligner noget fra en F1-bil, og det er der en god grund til. Manden bag undervognen var nemlig den argentinske F1-ingeniør Enrique Scalabroni, som gennem tiden har arbejdet for både Williams- og Ferrari-teamet.

Selve karrosseriet blev udført i en blanding af glasfiber og kompositmaterialer, hvilket holdt vægten på 1.275 kg.

Produceret i 38 eksemplarer

De Tomaso Guará blev produceret mellem 1994 og 2004. I perioden byggede de 38 eksemplarer som Coupé, mens Spyder’en, som her, er markant mere sjælden. Den findes der nemlig kun fire eksemplarer af. Grunden til det er, at da De Tomaso gik fra at bruge BMW’s V8-motor til Ford-teknik, var der ikke længere plads til stoftaget, og derfor forsvandt den udgave.

Dog fandtes der også en mere hårdkogt Barchetta-udgave uden hverken tag eller forrude. Sidstnævnte vejede 150 kg mindre og blev lavet i en mindre håndfuld. 

Giv Bil Magasinet i julegave

Giv Bil Magasinet i julegave til en du holder af. Vi har gjort det nemt og hurtigt at give gode julegaver. På Magasinetgaver.dk kan du nemlig nemt og hurtigt få julegaven i hus. Du bestemmer selv, om det skak være 5, 8 eller 12 måneders abonnement på Bil Magasinet. Læs mere om julegaven her

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.