Seat Cupra Formentor VZ5 får række 5 R5 audi motor

Audi hjælper Cupra på benene: 5-cylindret lander i Formentor

Cupra'en, der er navngivet efter et forbjerg på Mallorca, får nu snart en 5-cylindret opgradering. Måske er den ikke tiltrængt, men den er velkommen.

12. februar 2021 af Frederik Hauschildt

*Artiklen er opdateret den 22. februar 2021*

Cupra Formentor VZ5

Cupra har 'revet sig løs' fra overmærket SEAT, og graduerer fra et trim-niveau til et selvstændigt mærke af biler. 2020 så en ny variant af SEAT Leon fra Cupra, såvel som en helt ny biltype: Formentor.

Imidlertid brugte Formentor dog stadig samme drivline som pendantbilerne fra VW. Topmodellen VZ bruger drivlinen, man kender fra VW T-Roc R. Med sine 310 hk er den nuværende topmodel hverken kraftforladt eller kedelig, så man ville tilgive Cupra at stoppe, mens legen er god. Men det har Cupra ikke gjort - I stedet traskede de til Ingolstadt, og bedte Audi om at låne deres femcylinderede turbobenziner på 2,5 liter. Det er ikke første gang spørgsmålet er stillet til Audi, men det er første gang, de har svaret 'ja'. Selv Volkswagen blev afvist, da de luftede planer om at bruge motoren i deres Golf R.

Seat Cupra Formentor VZ5 får række 5 R5 audi motor


© Cupra

Første gang på rundtur

Det er altså første gang nogensinde, at Audis rækkefemmer havner i motorrummet på andet end en Audi. Du kender motoren fra Audis TT RS, RS3 eller RS Q3. Her laver den 400 hk og 480 Nm, og en lyd, der sætter stor forskel mellem RS'ere og øvrige, sportslige varianter. Det er dog uden forbehold, at Audi låner motoren ud: Motoren laver 390 hk og 480 Nm i Formentor VZ5, og det giver en 0-100 km/t tid på 4,2 sekunder. 

Audi Q3 er en smule større på alle leder og kanter, men er ikke desto mindre et godt sammenligningsgrundlag for Formentor. Den havde godt af RS-behandlingen, og hvis det er noget at gå efter, bliver Formentor VZ5 også et kørende storsmil. Der er selvfølgelig forskelle: Blandt andre, at Formentor er bygget på MQB Evo-platformen (altså Golf-platformen), og ikke den MQB A2, som Q3 stammer fra.

Begrænset fejringsmodel

Cupra Formentor VZ5 er bilens fulde navn, der afspejler motorens identitet. Den kendtes allerede fra en testtur til Nürburgring sidste år, men først nu er der kommet yderligere tal på projektet. Bilen skal fejre tredjeåret af Cupras selvstændighed, og skal kun produceres i 7.000 eksemplarer. Specialvarianterne får en lavere affjedring, bremser fra japanske Akebono (der også leverede bremser til McLaren P1 og Polestar 1) og bredere skærme. Det er prydet af kulfiber-dele og belægning i Cupra-bronze på blandt andet udstødning, fælge og bremsekalibre.

Den nuværende Cupra Formentor koster fra 464.990 kr. Den investering tjener dig 310 hk fra en 2,0-liters TSI-motor, der trækker på alle fire hjul igennem et deltidssystem. Brændstofforbruget skal med i budgettet, for det er opgivet til 11,8 km/l ved blandet kørsel. RS Q3 koster til sammenligning fra 1.024.988 kr. på nuværende tidspunkt. Den trækker også på alle fire hjul, og bruger 9,9 km/l i blandet kørsel.

Seat Cupra Formentor VZ5 får række 5 R5 audi motor
© Cupra

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...