Cupra el-Born Seat elbil hatchback elektrisk ID 3 spansk hot hatch ladetid rækkevidde front forende

Seat's slemme søster er klar: Cupra el-Born

Den er elektrisk og kvik, men det vigtigste er faktisk, at den ikke vil kaldes Seat. Cupra el-Born er et forsøg på en elektrisk GTI.

14. juli 2020 af Frederik T. Frey

Vi ved godt, det er svært – men hurtige Seat'er fik med introduktionen af Cupra Ateca sit eget mærke, logo og holdfarver. Tiden er nu kommet til endnu en Cupra-model, der dog fortsat har et nært slægtskab til resten af VW-koncernen.

Modellen hedder el-Born og kan betragtes som en slags GTI. Men hvor der i konventionelle GTI'er har ligget hårdtpumpede benzinmotorer i motorrummet, er Cupra el-Born fra starten skabt til en anden skæbne.

Cupra el-Born Seat elbil hatchback elektrisk ID 3 spansk hot hatch ladetid rækkevidde

Cupra el-Born er en elbil, der har ikke så lidt tilfælles med VW ID.3., som lanceres i 2020.

Cupra el-Born kan køre op til 500 km.

Udover billederne af det ydre og indre af den spanske, elektriske hot hatch er der ikke meget, som er officielt eller bekræftet. Data peger dog på, at hatchbacken vil dele meget med den mere fornuftigt orienterede VW ID.3, der lanceres i løbet af 2020.

Under karrossen ligger et batteri med en kapacitet på 77 kWh. Meldingen er, at det med fuld spænding kan trække den spanske GTI op til 500 km, før ladekablet skal findes frem. 

Cupra el-Born Seat elbil hatchback elektrisk ID 3 spansk hot hatch ladetid rækkevidde kabine digital interiør

Kabinen i Cupra el-Born byder på et miks af bløde materialer og digitale indslag.

Husk også at starte dit abonnement på Bil Magasinet i dag. På den måde får du nyheder samt test af de nyeste biler som den første.

el-Born får over 200 hk

Der er endnu ingen detaljer omkring kræfterne, men vi gætter på, at Cupra el-Born vil yde over 200 hk – ellers skal den faktisk slet ikke kalde sig hot hatch eller GTI. Igen kan man skule til VW ID.3, der har samme batterikapacitet, 204 hk men en længere rækkevidde end Cupra'en. Vi forventer, at Cupra'ens kortere rækkevidde skyldes, at der er flere end 204 hk i den spanske søstermodel.

Cupra har oplyst, hvor hurtig el-Born er om at ramme 50 km/t, hvilket sker på 2,9 sekunder. Hvor lang tid det tager at ramme de tre cifre, må vi vente lidt med at finde ud af.

Volkswagen-ID.3 hvis hatchback elektrisk elbil front forende alufælge

VW ID.3 er ingen skønhed. Cupra el-Born bygger på samme arkitektur men ser lidt mere rap ud.

el-Born får sportsligt Cupra-program

Noget af det mest spændende ved den nye, elektriske GTI er tilføjelsen af elektronisk styrede dæmpere – det såkaldte DCC-system. Cupra el-Born bliver koncernens første bil på den elektriske hatchback-arkitektur med dette system, ligesom der bliver udviklet et særligt Cupra-køreprogram med en knap allokeret til programmet i kabinen.

Lanceringen tør vi endnu ikke udtale os skråsikkert omkring – men VW's ID.3 skal uden tvivl på gaden, før denne fart-fokuserede Cupra får lov at møde asfalten. 2021 lyder som et fornuftigt bud.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...