Biltest af Chrysler P/T Cruiser 2,4 GT Turbo
Biltest af Chrysler P/T Cruiser 2,4 GT Turbo© bilmagasinet.dk

Chrysler P/T Cruiser 2,4 GT Turbo

Tivoli-nummer

21. april 2005 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & Nikolaj Karlshøj

Chrysler P/T Cruiser KAN få for megen power

Jeg går i Tivoli en gang om året. Hver gang må jeg grine lidt af mig selv, når jeg sidder i en af bådene og futter rundt med tre knob i timen på et areal på størrelse med et lille parcelhus sammen med 25 andre. Det giver ikke rigtig mening, men det er meget sjovt alligevel. Sådan har jeg det med Chrysler P/T Cruiser 2,4 GT Turbo.

Ja, fartoplevelsen er væsentlig mere overvældende end i Tivolis eldrevne legetøjsbåde, men fornemmelsen af at sidde bag rattet uden rigtig at kunne finde den fornuftige sammenhæng, er den samme.

Jeg har altid haft et blødt punkt for P/T Cruiser. Den forholdsvis velindrettede retro-bil giver mig det smil på læben, som jeg gerne vil have, når jeg vender mig om efter at have parkeret bilen. Så jeg kan næsten tilgive dens dårlige crashtest, den gammeldags betjening og tendensen til at ruste i bunden.

Tidigere har vi også påtalt dens ringe fartresurser, så GT Turbo-modellen med 200 hk lignede svaret på vores bønner. Det var det bare ikke.

Undervognens greb i asfalten står nemlig slet ikke mål med 2,4 liter- motorens kræfter. Den laver hjulspind ved udsigten til en vandpyt, eller hvis man tillader sig at træde på speederen i sving – det skal man i øvrigt helst lade være med, for forhjulstrækkeren lider under torque-steer, det vil sige, at den trækker fra side til side, når man accelererer hårdt, især i andet gear. Og det er ikke fordi undervognen er blød, den har amerikanerne nemlig strammet op.

Bortset fra det, har den favorable dollar-kurs efterhånden fået prissat Cruiseren, så den er til at komme i nærheden af. Så køb den med åbne øjne. Det er din glæde ved designet, der tæller. Motoren er et tivoli-nummer, som knap giver valuta for pengene, selv om den faktisk ikke er dyr.

CHRYSLER P/T CRUISER 2,4 GT TURBO
Motor R4, 2.429 cm3, 16V, turbo
Ydelse 223 hk ved 5.100 o/min 332 Nm ved 2.400 o/min
0-100 km/t. 7,5 sek.
Topfart 200 km/t.
Forbrug 10,2 km/l
Årlig ejerafgift 5.500 kr.
Vægt 1.475 kg
Maks. anhænger 950 kg
Mål (L/B/H) 429/171/160 cm
Bagagekapacitet 538/1.821 liter
Dækmontering 205/50ZR17
Værditab 3år/60.000 km ca. 200.000 kr. (48%)
Reservedelsindeks Ikke oplyst
Pris 412.900 kr
Pris uden afgift ca. 150.000 kr

VI SYNES…Totalt aparte, helt anderledes, lidt underlig, masser af sjov, sidelæns steppende ved acceleration, temmelig tosset.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...