Biltest af Chrysler Grand Voyager 2,4 SE
Biltest af Chrysler Grand Voyager 2,4 SE© bilmagasinet.dk

Chrysler Grand Voyager 2,4 SE

En dårlig blanding

20. september 2001 af Bilmagasinet

Af: Thomas Wulff

Lækkert design, fremragende komfort, 147 hk og plads til syv plus oppakning lyder fristende, men…

… i den nye Chrysler Grand Voyager er blandingen lidt af en skuffelse, og det skyldes udelukkende de 147 hk fra den 2,4 liter store benzinmotor. Havde den firecylindrede motor ligget i en mere almindelig personbil, havde jeg været ellevild af glæde, for 147 hk er normalt mere end rigeligt til sjov og ballade. Men det er ikke tilfældet i Voyager, der simpelthen så sløv, at du skal køre mindst en uge i forvejen, hvis bussen er pakket til loftet, og du vil nå på skiferie, inden sneen smelter.

Under 4.000 o/min. kan selv en havetraktor udkonkurrere de 1.750 kilo Voyager i accelerationen, og triller du rundt inde i byen, er du simpelthen nødt til at benytte trin 3 eller L i en ellers glimrende automatgearkasse for ikke at blive yderligere til grin. Kombinationen af høj egenvægt, for lidt motorkraft og automatgear kan også ses på benzinøkonomien, for vi brugte 66 liter benzin til bare 380 kilometer, svarende til 5,8 km/l. Uhh!

Synd og skam for en ellers rigtig fed, syvpersoners MPV, der i sin nye udformning er blevet væsentligt bedre. Platformen er blevet længere og bredere, og karrosseriet er gjort 20 procent stivere. I den amerikanske pendant til Euro NCAPs crashtest, IIHS, klarer Voyager sig nu tilfredsstillende. Akselafstanden er stadig 303 cm, men pladsforholdene er overdådige, selv ved den bagerste sæderække er overdådige. Ved alle pladser er der god benplads og højt til loftet. Instrumentbordet og kabines generelle kvalitet har fået en tiltrængt overhaling, men det er et minus, at rattet hverken kan justeres i højden eller længden.

Generelt er Voyager en uovertruffen elegant langtursbil med en næsten luksuriøs komfort. Støj er så godt som ikke-eksisterende og retningsstabiliteten med fuld oppakning og høj hastighed glimrende. Den ratmonteret cruise control passer perfekt til en bil af denne type, og så kan du bedre slappe af, mens du nyder det fede CD-anlæg fra Bose.

Der er dog mulighed for at proppe en 2,5-liters commonrail-turbodiesel under motorhjelmen, men så er andenpræmien en endnu ringere manuel gearkasse, for dieselversionen leveres ikke med automatgear. Skal det være Chrysler Voyager, er der kun én rigtig kombination og det er V6-motor og 158 hk leveret via automatgear. Så blive den til gengæld alt for dyr…

Chrysler Grand Voyager 2,4 SE Pris: 487.900 kr.

Tekniske data: Motor: R4, 2.429 cm3, 16v. Ydelse: 147 hk ved 5.200 o/min., 226 Nm ved 4.000 o/min. 0-100 km/t: 12,5 sek. Topfart: 183 km/t. EU-mix: 9,9 km/l. Årlig ejerafgift: 6.220 kr.
Totaløkonomi: Chrysler Grand Voyager er meget dyr i indkøb. Regn derfor med en afskrivning på hele 40 procent over tre år eller 50.000 km, svarende til 195.000 kr.
Reservedelsindeks: -
Service ekskl. materialer:

Vi synes...
En fantastisk MPV, men vælg V6-versionen

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...