Challenger Hellcat fås i en "Redeye-version" med næsten 800 hk!

Fans gik amok da Dodge sidste år lancerede den sindssyge Demon med 840 hk. Den blev desværre kun bygget i få eksemplarer og var svær at få fingrene i. Men nu kan du få en Dodge Challenger Hellcat Redeye med næsten ligeså mange hestekræfter og den bliver ikke bygget i begrænset antal.

2. august 2019

Nogle gange lancerer bilproducenter biler, som man ikke helt havde regnet med. Et godt eksempel var da Dodge lancerede Dodge Challenger SRT Demon. En bil der var specifikt bygget til at køre “quarter mile” på dragstrippen. 

Den kunne leveres med ét sæde, små tynde forhjul og et sæt baghjul, der kunne være tyvstjålet fra en ægte dragracer. Bilentusiaster over hele verden gik, selv sagt, helt bananas, da den blev lanceret, men Dodge kunne oplyse, at bilen kun ville blive solgt i 2018 - og kun på det amerikanske marked.

Men 2019 byder på en god besked til de uforløste fans, for Dodge har nemlig givet Challenger et lille facelift. 

Hellcat Redeye bliver ikke begrænset

Baseret på den enorme succes, Dodge oplevede med sin ‘Demon’, har de valgt at introducere en let neddroslet variant i den faceliftede Hellcat Redeye. Selv om den ikke har ligeså mange kræfter som Demon, er det nok de færreste, der vil blive skuffet over de 797 hk, som Hellcat Redeye kan prale af. Modsat Challenge Demon vil den nye Hellcat Redeye ikke være begrænset i sit antal.  

Bygget til at køre ligeud

Sammen med faceliftet vil det endnu engang være muligt at bestille den nye Hellcat i en wide body-udgave med bredere skærme, som øger bilens bredde med 8,9 cm. Det giver bilen en bredere sporvidde og skulle samtidig forbedre bilens køreegenskaber. 

I ægte amerikanerstil har Dodge valgt at offentliggøre officielle quater-mile tider, som er en klassisk dragrace-disciplin. Her kan en Dodge Challenger Hellcat Redeye Widebody prale af at være den hurtigste på de 402 meter med 10,8 sek.

Du kan kende den faceliftede udgave på de to store luftindtag i kølerhjelmen. De sørger dels for, at den enorme 6,2-liters HEMI V8-motor får nok luft, dels for at sende en diskret hyldest til 60- og 70’ernes amerikanske muskelbiler. 

Man får to forskellige gearkasser at vælge mellem: Standard bliver en 6-trins manuel gearkasse fra Tremec, og som ekstraudstyr fås en 8-trins automatgearkasse.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...