Cadillac CT5-V Blackwing ny uden camouflage 2021
© Cadillac

Cadillac skyder efter BMW: Lancerer monster-sedan!

I USA har Cadillac lanceret den nye CT5-V Blackwing, der mere end tangerer den nylancerede supersedan, BMW M5 CS

6. februar 2021 af Frederik Hauschildt

Hvis du syntes, BMW'en var voldsom...

Så kig med her: Cadillacs stærkeste bil nogensinde, den nye CT5-V Blackwing, er udstyret med en kæmpemæssig V8 med kompressor. Den laver 677 hk og 893 Nm, og skyder den store Cadillac op til 100 km/t på bare 3,7 sekunder. Skal du gå fra march-hastighed til overhaling, siger Cadillac at deres 1,7 liter store Eaton-kompressor hjælper til med ekstra træk i lave omdrejninger. 

BMW's allerkraftigste bil er også lige lanceret, dog med 42 hk mindre. På 4,4 liter er V8-motoren også mindre i størrelsen, og så får den sit træk fra to turboladere, frem for en kompressor.

Hvor man tidligere kan have fået indtrykket af, at amerikanere er ligeglade med sving, er denne Cadillac banetrænet: Da vi sidst hørte om Blackwing-projektet var det i foråret 2020, hvor supersedanerne turede en racerbane iført camouflage. Cadillac har også gjort noget andet for, at kørslen skal være mere involveret: Bilen er nemlig standardmonteret med en manuel gearkasse.

Cadillac CT5-V Blackwing ny uden camouflage 2021

CT4-V er V6-varianten af CT5-V

© Cadillac

Banetrænet supersedan

Nok har CT5-V masser af motor, men Cadillac har også forsøgt at bygge den, så den kan holde på det. Bremserne, der er leveret af Brembo, måler 398 mm på skiverne foran, og 373,5 mm på skiverne bagtil. Er det ikke nok, findes en bremse-pakke, der tilføjer skiver af kulfiberkeramik, så bremserne ikke overopheder.

Den manuelle gearkasse er udstyret med smart kørehjælp, som gør skiftearbejdet let: Automatisk mellemgas kan slås både til og fra, så gearskift på farten bliver blødere. En anden funktion, som Cadillac kalder No-Lift Shift, betyder, at du kan blive på gassen mellem gearskift. I den turboladede V6-model betyder det også, at turbo'en ikke mister omdrejninger og ladetryk ved gearskift.

Cadillac CT5-V Blackwing ny uden camouflage 2021
© Cadillac

Ikke med Blackwing-motor?

Den nye Blackwing-tilføjelse er ikke alene: Lillebroren CT4-V Blackwing er også nylanceret. Her må man 'nøjes' med en V6, der med 472 hk og 445 Nm ellers ikke lyder som en afspisning. 

Alligevel sidder der nok nogle Cadillac-nørder, der føler sig ekstra afspist. Selvom Blackwing indgår i modelnavnet, så har Cadillac ikke valgt at genoplive deres 4,2 liters, twinturbo Blackwing V8-motor til dette formål.

Blackwing er bygget af Cadillac, og udelukkende af Cadillac. Motoren blev eksklusivt brugt i CT6'eren, og selvom der var tale om at genanvende den i konceptbiler og SUV'er, så blev motorens produktion lagt på hylden med CT6. Måske fordi bilen 'kun' lavede 557 hk i CT6. Sidestillet med de førnævnte 677 hk, er det ikke svært at se manglen.

Cadillac CT5-V Blackwing ny uden camouflage 2021
© Cadillac

Opskriften på en supersedan

Kigger man på hvordan både BMW'en og Caddy'en er opbygget, finder man hurtigt nogle fællesnævnere: Ydersiden af familiesedan'en er prydet med carbon-dele og få badge-markeringer, der beretter om bilens status. Indendørs holder sportssæder fast om passagererne, så infotainment-systemet og bilens luksus stadig kan nydes i sving med høj G-belastning.

Modsat BMW'en, så virker det som om Cadillac er gået mere mod midten mellem komfort og sport, fremfor det komfortkompromis, BMW har lavet. Bagsæderækken huser tre passagerer, og hvor BMW's kulfiber-skålsæder så noget hårde ud, har Cadillacs mere polstring og massage, til forskel.

Cadillac CT5-V Blackwing ny uden camouflage 2021
© Cadillac

Sigter efter BMW?

Cadillac CT5-V Blackwings specifikationer overgår BMW M5 CS', dog med relativt lille margin. Selvfølgelig er det svært at tage betragtning af kvalitet, komfort og køreegenskaber, så derfor er banen kridtet op til et spændende løb af meget store størrelser.

Imidlertid er banen dog også lidt lidt på glatis, i hvert fald hvis begge parter skal kæmpe på lige fod. Det gælder for både CT4- og CT5-V Blackwing, at Cadillac ikke har udmeldt, at de har kurs mod Europa. Vi ved, at bilen leveres i USA i løbet af den kommende sommer, og at frapriserne er på hhv. $59.990 og $84.990, afhængigt af motorvalg.

Cadillac CT5-V Blackwing ny uden camouflage 2021
© Cadillac

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...