VW Golf


5 ting vi ALDRIG ser på biler igen

De senere år har vi vinket farvel til mange fede ting i bilindustrien, som ikke kommer igen: Se listen her

18. november 2020 af Bjørn Skærup

Vi ved det jo egentlig godt, biler af i dag er bedre end biler af i går. Det er jo logisk nok, og alligevel er der ting vi savner ved de gamle mekaniske løsninger. Vi har her samlet en liste med 5 ting vi, som er 'stærkt på tilbagetog' / 'allerede langt tilbage' og som vi vil savne helt vildt.

Her er der nogle af de ting, der gav biler sjæl ifølge Boosted:

Klaplygter

Inderst inde er enhver bilentusiast et femårigt barn. Størrelsen på vores legetøj er det eneste, der ændrer sig, den dag vi fylder 18 år. Derfor er de fleste også vilde med et godt sæt forlygter. Især dem der kan gå op og ned med et tryk på en knap. Desværre hører klaplygter fortiden til.

Men hvem husker ikke kørende legender som Mazda MX-5 NA, BMW E31 8-Serie og Chevy Corvette C5? Op, ned, op, ned!

audi a4 a6 tt a8

Gæt modellerne til den helt store guldmedalje, og der her vist de mest forskellige forlygter i Audi's modelprogram. 

Modeller du kunne kende forskel på

Ja, det virker utænkeligt i dag. Men der var faktisk engang, hvor du kunne se, om der lå en Mercedes S-Klasse eller E-Klasse i dine spejle.

Og var det en BMW, lå den stensikkert helt oppe i røven på dig og blinkede ad bagkofangeren. Det sidste er en sandhed, som stadig holder. Men dengang kunne du stadig se, om tumpen sad i en 3-serie eller den større 5-serie.

I dag er det fyringsgrund, hvis Audis designere får den idé at lave en bil, der ikke ligner de andre. Var det ikke for størrelsen, kunne du køre forbi en Audi A1 og nemt forveksle den med en A6.

(teksten er udtryk for skribentens egen holdning og ikke Bil Magasinets mening, red.)

BMW 8-serie Competition

BMW er en af de bilfabrikker, der både skal have smæk og ros. De kan nemlig godt finde sætte ‘rigtige’ udstødninger på deres biler. Altså nogle af deres biler. Her er det M8 Competition, der ikke ‘faker den’. Det gør en 840d desværre!

Afgangsrør – RIGTIGE afgangsrør

Nu tager vi sorgerne på forskud, men altså. At pumpe kunstig motorlyd ind i kabinen er lige så fornærmende, som når bilforhandleren tilbyder dig hjulkapsler og fire bundmåtter i rabat på din nye bil. Når bilfabrikkerne så samtidig fjerner afgangsrør på biler af en vis størrelse, men inisterer på, at de er der. Ja, så eksploderer vores hoveder.

Desværre må vi erkende, at selv røven af en sportsvogn om få år vel ligner noget, den ikke er. Øv!

Elektriske håndbremser siger vi nej tak til

Den manuelle håndbremse

Hvad er der i vejen med god gammeldags håndbremsevending? Tilsyneladende alt. Bilfabrikkerne går nemlig i hurtigere og hurtigere væk fra det mekaniske greb og over til en elektronisk løsning. Men så er der selvfølgelig mere, det autoriserede værksted kan skrive på regningen, næste gang du kigger forbi. For ja, det går i stykker.

Potent sugemotor

Intet som i INTET slår lyden af en potent sugemotor. Heller ikke selv om kompressor-og turboladning stort set har eksisteret lige så længe som forbrændingsmotoren selv.

Derfor smerter det os helt ind i knoglemaven, at rigtige sugemotorbrøl hører fortiden til. Bevares, du kan sagtens få en Mercedes C63 AMG i dag. Men har du hørt den? Det har vi nemlig heller ikke... Den fire-liters biturbo-V8’er lyder som alle de andre. 

Vi skal hele 10 år tilbage i tiden for at finde en C63’er, der kan aflive dine trommehinder.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...