Med de kæmpe saksedøre kan man også komme ind på bagsædet, der har ISOFIX-beslag oven i hatten.

© Koenigsegg

3 cylindre - 600 hk?! Hør Koenigsegg's VANVITTIGE minimotor for første gang

Koenigseggs chef Christian von Koenigsegg giver en omgang i deres seneste superbil Gemera, der har en 3-cylindret motor med 600 hk.

11. april 2022 af Gustav Reeh Persson

Gemera den ultimative køremaskine

Koenigsegg chokerede verden i 2020 med deres nyeste model kaldet Gemera. Der er plads til fire personer i kabinen, samtidig med at den yder 1.700 hk og sindssyge 3.500 Nm. 0-100 km/t tager bare 1,9 sekunder ifølge Koenigsegg.

De 1.700 hk kommer fra et hybridsystem, hvor magikerne fra Koenigsegg får 600 hk ud af en 2,0-liters, 3-cylindret motor, mens tre elmotorer leverer de sidste 1.100 hk. Elmotorerne er placeret ved hvert baghjul og og én monteret på motorens krumtap. Den 3-cylindrede benzinmotor har fået kælenavnet 'Tiny Friendly Giant' og hvis du vil nørde, hvordan de får 600 hk ud af en 3-cylindret motor så se artiklen her.

Her ses de seneste fire superbiler fra Koenigsegg, fra venstre er det: Koenigsegg Regera, Gemera, Jesko Absolut og Agera RS.  

© Koenigsegg

Hør The Tiny Giant

Nu er der så kommet en video, hvor chefen for Koenigsegg med det fantastiske navn Christian von Koenigsegg kører en prototype af Gemera kaldet 'Test Car 1'. Den yder ikke 600 hk endnu og i videoen kører de kun halvt så mange omdrejninger i min. som motoren kan præstere. Alligevel lyder det mest af alt som V8-bulder fra motoren.

Christian Von Koenigsegg udtalte samtidig, at "teknologien er overjordisk, og det er et kraftmonster, men at den er let og sjov at køre." Det er derfor motoren bliver kaldt Tiny Friendly Giant. Planen er at producere 300 Gemera. Og hvis du er nødt til at spørge, hvad den koster, har du ikke råd.

Her er videoen, vi snakker om:

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...