1360 hestekræfter: Verdens hurtigste elbil knuser banerekorder

Det nyopstartede, kinesiske bilmærke, Nio, lægger direkte ud med at producere en flot superbil med 1360 elektriske hestekræfter. Så er man ligesom i gang.

24. november 2016 af Daniel Bohnsen

Den kinesiske virksomhed, NextEV, der kendes fra Formel E, har netop lanceret et bilmærke kaldet Nio. Nio skal være et rendyrket elbilmærke, og den første model, mærket præsenterer, er denne EP9.

Fire elektriske motorer med hver sin gearkasse, monocoque-chassis i kulfiber og 408 mm bremser – de kraftigeste der nogensinde er monteret på en gadebil – er del af opskriften på Nio EP9's vanvittige præstationer.

"3G" - og vi snakker ikke mobilsignal

I hver side har EP9 et sæt massive batterier, der til sammen vejer 635 kg. De skulle kunne lades op på kun 45 minutter og give en rækkevidde på 427 km - men det er nok ikke med en alt for tung speedfod.

Batterierne er da også med til at skubbe totalvægten op på 1.735 kg - klart i den tunge ende i superbilsgenren. Men den høje vægt til trods kan NextEV prale af at have skabt en bil med imponerende præstationer. 

Således bliver føreren udsat for 2,5 gange tyngdekraften i sving, til dels hjulpet af snedig aerodynamik og aktive spoilere, der genererer 2.400 kg downforce ved 240 km/t - altså snildt nok til at EP9 kan køre på hovedet, hvis man er træt af trafikken i Limfjordstunnelen.

Derudover kan de enorme bremser standse bilen så effektivt, at føreren udsættes for vanvittige 3,3 G. Det kan de færreste forlystelsesparker matche med selv deres vildeste rutschebaner. 

Nio EP9 kører dog også på speciallavede slicks-dæk, der nok hjælper med at holde fast i asfalten.

0-300 km/t på 15,9 sekunder

Og 0-200 på kun 7,1 sekunder er næsten samme tid, som en ellers hidsig Volkswagen Golf GTI skal bruge for at nå 100 km/t. De første 100 km/t når EP9 på 2,7 sekunder, og den fortsætter helt op til 313 km/t, hvilket er udsædvanlig højt for en elbil.

Der ligger dog også rå kræfter bag de præstationer, for ligesom Koenigsegg One:1 yder Nio EP9 en megawatts kraft - eller hvad der svarer til 1360 hestekræfter.

NextEV's Nio EP9 koster godt 8,4 millioner kroner, men i første omgang skal kun seks eksemplarer produceres, så selv hvis du har pengene, er du ikke sikret en model.

Til gengæld skulle Nio's næste model, ES8, være en mere normal gadebil i Mercedes-/Audi-klassen, så Tesla kan nok begynde at kigge sig over skulderen...

Rekordholder

For at bevise titlen som "verdens hurtigste elbil" har NextEV haft EP9 med på flere racerbaner og slået eksisterende elbilsrekorder.

Mest imponerende er, at den elektriske superbil klarede det 20,8 kilometer lange "grønne helvede", som Nürburgring Nordschleife kaldes, på 7 minutter og 5 sekunder - 17 sekunder hurtigere end den tidligere rekord.

7:05 er ikke bare hurtigt for en elbil, det er faktisk én af de hurtigste tider, en gadebil nogensinde har sat på "Ringen". EP9 er nærmest kun overgået af de vildeste hyperbiler som Porsche 918 Spyder, Ferrari LaFerrari, McLaren P1 og Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce, der alle skulle have brudt den magiske 7-minutters grænse.

Se NextEV NIO EP9 i aktion mens den sætter hastighedsrekord for elektriske biler på den tidligere Grand Prix-bane, Circuit Paul Ricard i videoen herunder.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...