Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio red driving
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio © Mathias Brandt

Test: Alfa Romeo Stelvio med 510 hk er den bedste SUV, jeg har kørt

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio er ikke bare en født klassiker – ifølge Mikkel Thomsager giver den noget så gammeldags som en fremragende køreoplevelse

16. oktober 2018 af Mikkel Thomsager


Nøgternt betragtet mangler Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio mange mulige flueben i forhold til de tyske konkurrenter, men de føles så relevante som en varmeovn i Sahara, når du kører den 510-hestes SUV. 

Jeg er ikke blind for manglerne, men kort sagt er Stelvio Quadrifoglio en af de mest tilfredsstillede biler, jeg har kørt længe. Og det er uden sidestykke den bedste SUV, jeg har kørt – nogensinde.

En Alfa Romeo, der føles ærlig

Bag rattet føles den ægte og ærlig på en måde, som hører fortiden til. Det var dengang, man vidste, at god dynamik, lækre styreglade køreegenskaber og underholdning bag rattet kom på bekostning af affjedringskomfort, retningsstabilitet og brugbarhed. 

Sådan er det ikke længere. Det findes der mange SUV’er, som er bevis på, og Stelvio er endnu et.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Der er elbetjening med hukommelse på de skålformede forsæder, som også har variabel sidestøtte.

© Mathias Brandt


Den strutter og stritter med et helt grundlæggende ønske om at skabe en bil, der skal glæde og begejstre alene ved, at føreren træder i pedalerne og griber om rattet. Det er faktisk umådeligt gammeldags, og selv om jeg normalt ikke ser mig selv i den kategori, må bøje mig i asfalten.

Det gjorde kollega Frederik Frey også, da han testede den mod den mest oplagte konkurrent, Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé. Forskellen mellem den bil, han kørte, og denne, er mest af alt forsæderne og bremserne. 

Alfa Romeo's V6-turbomotor yder 510 hk

Udgangspunktet er den samme voldsomme og velbuldrende 510-hestes V6 turbomotor, som starter ved 1.643.252 kr. Sportsæderne i kulfiber tilføjer 71.000 kr. og og bremseskiver i keramik 143.000 kr. til prisen. 

Ingen af delene er afgørende for den grundlæggende oplevelse af Stelvio Quadrifoglio.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Bremseskiverne er i stål, og de fungerer fint, men bremsestøv slipper man ikke af med.

© Mathias Brandt


Kan man leve med bremsestøv på fælgen, føles den fysiske bremseeffekt fra stålskiverne lige så voldsom ved almindeligt brug som de keramiske. Interessant nok kræver det tilvænning at bremse blødt og behageligt i Stelvio Quadrifoglio med stålbremser. De griber resolut, selv ved forsigtigt bremsetråd. Den ulempe plejer at være forbeholdt keramiske bremser.

Stelvio med temperament

Den aggressive bremseeffekt passer dog fint til bilens temperament. Den går fra nul til 100 km/t på 3,8 sekunder, og det kræver til gengæld ingen tilvænning. 

Et fremragende 8-trins automatgear, der skifter så hurtigt, at man kunne tro, det var en dobbeltkoblingsgearkasse, er standard, og det samme er firehjulstræk. 

Stelvio bider i asfalten uanset, om man træder speederen i bund ved nul, 100 km/t, eller 200 km/t. Topfarten er 283 km/t. 

Bravo, Alfa Romeo.


Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Opbygning
5-dørs, 5-sædes SUV, adaptiv undervogn, firehjulstræk, 8-trins automatgear

Motor 
V6, 3.982 cm3, 24V, biturbo
510 hk ved 6.500 o/min
600 Nm ved 1.750 o/min

Data
Topfart 283 km/t  
0-100 km/t 3,8 sek.
EU-miks 11,1 km/l

Pris 
1.643.252 kr

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.