Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio red driving
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio © Mathias Brandt

Den bedste SUV vi har kørt? Svaret er Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio med 510 hk

Super-SUV'en Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio er ifølge chefredaktøren noget så gammeldags som en fremragende køreoplevelse. Læs testen hér!

28. juni 2020 af Mikkel Thomsager

Velkommen til Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Nøgternt betragtet mangler Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio mange mulige flueben i forhold til de tyske konkurrenter, men de føles så relevante som en varmeovn i Sahara, når du kører den 510-hestes SUV. 

Jeg er ikke blind for manglerne, men kort sagt er Stelvio Quadrifoglio en af de mest tilfredsstillede biler, jeg har kørt længe. Og det er uden sidestykke den bedste SUV, jeg har kørt – nogensinde.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Der er elbetjening med hukommelse på de skålformede forsæder, som også har variabel sidestøtte.

© Mathias Brandt

En Alfa Romeo Stelvio, der føles ærlig

Bag rattet føles den ægte og ærlig på en måde, som hører fortiden til. Det var dengang, man vidste, at god dynamik, lækre styreglade køreegenskaber og underholdning bag rattet kom på bekostning af affjedringskomfort, retningsstabilitet og brugbarhed.

Sådan er det ikke længere. Det findes der mange SUV’er, som er bevis på, og Stelvio er endnu et.

Alfa's V6-turbomotor yder 510 hk

Den strutter og stritter med et helt grundlæggende ønske om at skabe en bil, der skal glæde og begejstre alene ved, at føreren træder i pedalerne og griber om rattet. Det er faktisk umådeligt gammeldags, og selv om jeg normalt ikke ser mig selv i den kategori, må bøje mig i asfalten.

Det gjorde kollega Frederik Frey også, da han testede den mod den mest oplagte konkurrent, Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé. Forskellen mellem den bil, han kørte, og denne, er mest af alt forsæderne og bremserne. 

Udgangspunktet er den samme voldsomme og velbuldrende 510-hestes V6 turbomotor, som starter ved 1.643.252 kr. Sportsæderne i kulfiber tilføjer 71.000 kr. og og bremseskiver i keramik 143.000 kr. til prisen. 

Ingen af delene er afgørende for den grundlæggende oplevelse af Stelvio Quadrifoglio.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Bremseskiverne er i stål, og de fungerer fint, men bremsestøv slipper man ikke af med.

© Mathias Brandt

Stål eller keramisk i Stelvio Q

Kan man leve med bremsestøv på fælgen, føles den fysiske bremseeffekt fra stålskiverne lige så voldsom ved almindeligt brug som de keramiske. Interessant nok kræver det tilvænning at bremse blødt og behageligt i Stelvio Quadrifoglio med stålbremser. De griber resolut, selv ved forsigtigt bremsetråd. Den ulempe plejer at være forbeholdt keramiske bremser, der kan tilkøbes som ekstraudstyr.

Stelvio Quadrifoglio rammer 100 km/t på 3,8 sek. 

Den aggressive bremseeffekt passer dog fint til bilens temperament. Den går fra nul til 100 km/t på 3,8 sekunder, og det kræver til gengæld ingen tilvænning.

Et fremragende 8-trins automatgear, der skifter så hurtigt, at man kunne tro, det var en dobbeltkoblingsgearkasse, er standard, og det samme er firehjulstræk.

Stelvio bider i asfalten uanset, om man træder speederen i bund ved nul, 100 km/t, eller 200 km/t. Topfarten er 283 km/t. Bravo, Alfa Romeo!

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Opbygning
  • 5-dørs
  • 5-sædes SUV
  • adaptiv undervogn
  • firehjulstræk
  • 8-trins automatgear
Motor 
  • V6, 3.982 cm3, 24V, biturbo
  • 510 hk ved 6.500 o/min
  • 600 Nm ved 1.750 o/min
Data
  • Topfart 283 km/t  
  • 0-100 km/t 3,8 sek.
  • EU-miks 11,1 km/l

Pris 

  • 1.664.377 kr

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...