Det er ikke nogen hemmelighed, at Alfa Romeo Giulia Q har en stor stjerne i vores bog. Med en hårdt pumpet V6’er yder den 510 hk, som alt sammen sendes til baghjulene – hvilket i den grad kan gøre det til noget af en håndfuld at håndtere.
I det nye nummer af Bil Magasinet, som er på gaden på torsdag 12. april, kan du læse Frederik T. Frey’s test med Mercedes-AMG C63 S Coupe, Audi RS5 og selvfølgelig Giulia Q. Audi og Mercedes er coupéer, mens Giulia er en traditionel sedan, fordi den ikke fås som coupé.
Meget tyder på, at det snart ændrer sig. I hvert fald kan britiske Autocar i hvert fald løfte sløret for Alfa’s planer – og de er omfattende.
Hybridsystem fra Formel 1
Man kunne tro, at de blot planlagde at lave en coupé-version af Giulia Q og benytte samme drivlinje. Men det er efter sigende ikke planen.
Takket være Alfa Romeo’s tætte forbindelse med Ferrari kommer den nye hyper-coupé til at gøre brug af samme hybride HY-KERS-system, som vi finder i Ferrari LaFerrari. Men hvor det er en hyperbil i den reneste form, hvor hybridsystemet udelukkende er udviklet med fart og ekstreme hurtigere præstationer for øje, så går Alfa Romeo mere traditionelt til værks.
Som i de fleste hybrider skal systemet her have en positiv effekt på brændstofforbrug og CO2-udledning.
Op til 641 hk
Hybridteknologien skal, ifølge Autocar, kobles sammen med to af fabrikkens motorer. Alfa’s 4-cylindrede turbomotor med 280 hk, som vi finder i Giulia Veloce, og så selvfølgelig deres 2,9-liters V6’er med 510 hk.
Den maksimale systemydelse skulle lyde på 345 hk i den 4-cylindrede og 641 hk i V6'eren. Det vil sende den nye Alfa Romeo coupé langt foran konkurrenter som Audi RS5 (450 hk), Mercedes-AMG C63 S (510 hk) og BMW M4 (430 hk).
Rygerne peger på, at den vil blive døbt Sprint eller GTV, som begge er navne Alfa Romeo har brugt i mere end 50 år. Indtil videre er alt stadig på rygtestadiet, men teknologien er til rådighed og Alfa Romeo har de seneste år haft en ret så aggressiv modeludvidelse.