© bilmagasinet.dk

Her er Alfa Romeos nye sportsvogn

Alfa Romeo 4C får chassis helt i kulfiber. Ydelsen er endnu ikke oplyst

12. februar 2013 af Bil Magasinet

Den baghjulstrukne coupé med centermotor og to skålformede sportssæder er designet af Alfa Romeos ingeniører og skal produceres på Maseratis fabrik i Modena. Den nye kompakte superbil bliver tilgængelig på markedet i 2013, hvor den samtidig markerer det italienske mærkes tilbagevenden til USA og indvier Alfa Romeos globale vækstplan. Alfa Romeo 4C ventes til Danmark sidst på året.

4C bliver under 400 cm lang, den bliver 200 cm bred, 118 cm høj og med en akselafstand på under 240 cm. Motoren bliver en ny 4-cylindret 1750 turbobenzin i aluminium og bilen får TCT dobbeltkoblings-gearkasse.

Alfa Romeo 4C stammer direkte fra det koncept, der imponerede alle på biludstillingen i Geneve for to år siden. Forkortelsen ”4C” henter sin inspiration fra Alfa Romeos fortid ved at referere til Alfas stolte sportslige traditioner: Forkortelserne 8C og 6C prægede i 1930'erne og 1940'erne to enestående sportsvogne, som henholdsvis havde otte og seks cylindre. Alfa Romeo 4C stræber i sit design og i sin konstruktion mod målet om at nå et vægt-/ydelsesforhold på under 4 kg/hk. Dette gøres ikke udelukkende ved at fokusere på høj effekt, men især ved at begrænse vægten på bilen. Dette for at sikre maksimal fleksibilitet og toppræstationer. Alfa Romeo 4C anvender teknologi og materialer fra supersportsvogne (herunder Alfa Romeo 8C Competizione) - kulfiber, aluminium, baghjulstræk - samt teknologi fra de nyeste Alfa Romeo modeller, som er tilpasset til Alfa Romeo 4C. Det gælder f.eks. den nye 1750 turbo benzin motor i aluminium med direkte indsprøjtning, den sofistikerede "Alfa TCT" dobbeltkoblingsgearkasse og Alfa DNA systemet med en ny Race indstilling.

Eksteriør
Alfa Romeo Centro Stile står bag 4C’s design, som leder tankerne tilbage på nogle af de ikoniske Alfa Romeo-modeller. I forhold til dimensioner og layout er der et tydeligt slægtskab til Alfa 33 Stradale fra 1967 - en bil, der kombinerede ekstreme mekaniske krav med et design, der "påklædte" motor og chassis efter de bedste Alfa Romeo-traditioner. Kulfiber udgør hele den centrale del af bilen, og den er fuldt synlig for at stimulere følelsen af det ​​unikke, teknologi og den lette vægt. tabilitet ved høje hastigheder.

Ny 4-cylindret 1750 turbo benzinmotor
Den nye 4-cylindrede 1750 turbo benzinmotor i aluminium er med sine specielle ind- og udstødningsmanifolde optimeret til 4C’s sportslige udtryk. Den har direkte benzinindsprøjtning, variable ventiltider og en speciel turbolader optimeret til at fjerne turbotøven.

Det nye Alfa DNA system med Race indstilling
Alfa Romeo 4C markerer også debuten på et nyt Alfa DNA system, der ikke kun indeholder de nuværende tre standardindstillinger - Dynamic, Natural og All Weather - men også en fjerde indstilling, Race, som er ny og programmeret til banekørsel.

Den endelige version af 4C er frugten af et teknologisk samarbejde imellem Alfa Romeo og Maserati. Samarbejdet mellem de to bilmærker bestod i særdeleshed af at integrere ​​Alfa Romeos designafdeling med Maseratis produktionsanlæg. Alfa Romeo - et bilmærke med en stolt historie på over 100 år, og som fortsat er en af ​​de mest kendte og populære ambassadører for italienske produkter i hele verden.

© bilmagasinet.dk

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...