Den ondeste Alfa er TZ3 med V10-motor, og der er en til salg med 336 km på klokken

Alfa Romeo TZ3 Stradale blev skabt for at fejre mærkets 100 års jubilæum, men de fleste har allerede glemt den igen. Vi kigger tilbage på en af de vildeste Alfa'er i historien!

18. juni 2020 af Anders Richter

Mød Alfa Romeo TZ3 Stradale

Når vi taler om biler, er der ingen, der vil protestere imod vores påstand om, at Alfa Romeo har skabt nogle af verdens smukkeste køretøjer. Et par gange gennem tiden har de også fået hjælp fra nogle af italiens bedste designere – blandt andet Zagato.

Denne artikel stammer fra Bil Magasinet. Start dit abonnement i dag ved at klikke her, på den måde er du garanteret at få dit daglige bilfix!

Alfa Romeo TZ3 Stradale

Her ses den Alfa Romeo TZ3 Stradale, som nu kommer på auktion hos RM Sothebys. Den har kun kørt 336 km fra ny!?!

De ikoniske TZ-modeller

Alfa Romeo’s TZ-modeller kom første gang til verden i 1962 på biludstillingen i Torino, hvor TZ1 blev lanceret. Navnet stod for “Tubolare Zagato”, og modellen var egentlig en racerbil, som også kunne bruges til gadebrug. Det var en lille let bil, som var udstyret meed en beskeden 1,6-liters motor med fire cylindre, 8 ventiler, dobbelttænding og to overliggende knastaksler. 

Sådan ser den oprindelige Alfa Romeo TZ1 ud. Den blev meget populær i motorsport bl.a. fordi den var så ekstremt let. 

Let som en fjer

Det væsentlige var ikke mekanikken men den ultralette rørgitterramme, som bilen var bygget op omkring beklædt med et aluminiumskarrosseri. Det betød, at bilen kun vejede lige omkring 650 kg, og med 160 hk under den tynde motorhjelm betød det, at køretøjet kunne ramme en topfart på 216 km/t. Et par år senere blev en endnu hurtigere og mere ekstrem Alfa Romeo TZ2 lanceret – siden døde modelbetegnelsen.

Dette er den første Alfa TZ3, der blev bygget. Den går også under navnet TZ3 Corsa, og var ikke godkendt til kørsel på offentlig vej. Det er Stradale-versionen til gengæld. 

Den første TZ3

I 2010 blev den genoplivet, da Zagato byggede en TZ3 på bestilling af den tyske samler Martin Kamp. Den var baseret på en Gillet Vertigo 5 og altså ikke, som det er den store misforståelse, på en Alfa Romeo 8C, som er meget større og tungere.

Så kom TZ3 Stradale

Et par andre købere ville også have én, og derfor blev der produceret yderligere ni eksemplarer i en Stradale-version, som dog kun havde modelbetegnelsen til fælles med TZ3. Stradale blev teknisk baseret på Dodge Viper, som også lå under FCA-koncernen. De blev først færdiggjort i 2011 og altså lidt for sent til fejring af Alfa Romeo’s 100 år.

Kabinen er også hentet med over fra Dodge Viper dog med nogle få undtagelser som nye sæder og sideruder.

Baseret på en Dodge Viper

Designet blev udført af Norihiko Harada fra Zagato’s design­afdeling, og det ydre adskiller sig markant fra en Viper. I kabinen kan man dog godt ane, hvad bilen er baseret på, og den største forskel er egentlig Alfa Romeo-logoet på rattet.

Motoren er en 8,4-liters V10 fra Detroit med 600 bomstærke hk og hele 760 Nm. Det er en brutal basse.

Kørt 336 km fra ny

Bilen på billederne er yderligere unik, da den kun har kørt 336 km fra ny. Den går på auktion hos RM Sotheby’s i oktober 2020, og er uden mindstepris, hvilket betyder, at den bliver solgt til den pris, den bliver budt op i. Læs mere på RM Sotheby's hjemmeside hér.

TZ3 er designet af italienske Zagato og har blandt andet Zagato’s karakteristiske “double bubble” i taget.

Alfa Romeo TZ3 Stradale Specs

Prisgæt 3.000.000 kr. u/afgifter

Motor og ydelse

  • V10, 8.382 cm3, 20V
  • 600 hk ved 6.100 o/min
  • 760 Nm ved 5.000 o/min

Præstationer 

  • 326 km/t Topfart
  • 3,8 sek. 0-100 km/t
  • 4,6 km/l Forbrug

Mål og vægt 

  • 446/191/121 cm L/B/H
  • 1.625 kg Vægt
  • 70 liter Brændstoftank
  • 295/30ZR18-345/30ZR19 Dæk for-bag

Og hvordan ser en Alfa Romeo TZ2 så ud? Jo, den får du her!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...