Tror du selv, at en Alfa Romeo med en særlig udstyrspakke kalder sig Premium, Luxury eller Fancy? Nej, vel! Der skal naturligvis et velklingende navn til at matche den italienske flair.
Stelvio fås derfor nu i en Edizone-version, der giver SUV’en et navigation med stor skærm, DAB-radio samt Apple Carplay. Adaptiv fartpilot er også med i pakken, og udvendigt er der skruet op for lamperne med Xenon-lygter med kurvelys.

Kabinen er velindrettet og ser luksuriøs ud.
© Foto: Frederik T. FreyDu vil have mere udstyr
Alt det er meget lækkert, men alt er ikke perfekt i Alfa-land, da meget af det andet, du drømmer om, fortsat er ekstraudstyr.De lækre skiftepaler i aluminium bagpå rattet koster 6.000 kr. Det spøjse er dog samtidig, at Edizione-versionen koster mindre end Super-versionen af Stelvio...selv om den har mere udstyr. I tilfældet med denne testbil er prisforskellen på en Edizione og Super 60.660 kr. i den mere veludstyrede Edizione's favør.

Billigste Alfa Romeo Stelvio Edizione med benzinmotor (200 hk) koster fra 651.342 kr.
© Foto: Frederik T. FreyFærre vibrationer end i Giulia
Naturligvis er det muligt at nyde en Stelvio uden alle disse tilvalg, men de højner oplevelsen gevaldigt. Skrælles ekstraudstyret af, står den høje italiener med de samme udfordringer og styrker som altid: Motoren er grov som et fuldkornsbrød, og selv om automatgearkassen passer sin tjans fint med at skifte gear, er den mekaniske pakke en smule skuffende.I Stelvio er dieselmekanikken med 190 hk og 450 Nm bedre integreret og gjort mere vibrationsfri end i f.eks. sedanen, Giulia. Men der er stadig et stykke vej op til de bedste i klassen.

Dieselmotoren i Stelvio findes også i sedanen, Giulia. Den fås med hhv. 190 hk eller 210 hk.
© Foto: Frederik T. FreyMester i sving
Skuffelserne fordufter dog forbløffende hurtigt, så snart der drejes på rattet. Alfa Romeo Stelvio har et utroligt levende og intuitivt styretøj, der er en fornøjelse at betjene – ikke mindst fordi, at undervognen følger trop.Flere af mine kolleger er ikke imponeret over retningsstabiliteten på motorvej, hvor styretøjet kan føles nervøst. Jeg tilslutter mig ikke koret, men jeg vil godt indrømme, at Stelvio tjener sine point på snørklede veje fremfor de lige stræk.

18" alufælge er standard på alle Stelvio'er i Danmark – både Super og Edizione.
© Foto: Frederik T. FreyAlfa Romeo Stelvio 2,2 D Edizione Aut.
Pris 598.905 kr.
Motor R4, 2.143 cm3, 16V, turbodiesel
Ydelse 190 hk ved 3.750 o/min, 450 Nm ved 1.750 o/min
Topfart 210 km/t
0-100 km/t 7,6 sek.
EU-miks (WLTP) 16,1 km/l
Artiklen blev oprindeligt trykt i BM1905 – maj 2019.