Kan du huske historien om en af de vigtigste Alfa'er i historien: MONTREAL!

Richters Garage kigger tilbage på en af de vigtigste Alfa'er i historien, og ikke mindst dens 2,6-liters V8 motor, der var hentet direkte fra en racerbil. Læs med!

1. juni 2020 af Anders Richter

Montreal blev præsenteret i 1967

Alfa Romeo har altid været indbegrebet af fine køreegenskaber, smukke designs og
 et fantastisk lydspor fra motoren, men der
 er specielt én model, som alligevel formår at skille sig ud fra resten. Montreal hedder bilen, som blev præsenteret i den canadiske by af samme navn på verdensudstillingen i 1967.

Montreal var tænkt som en konceptbil

Egentlig var bilen bare tiltænkt som et enkeltstående koncept, som kunne tiltrække lidt opmærksomhed på udstillingen, men det blev til meget mere end det. Marcello Gandini, som også har tegnet Lamborghini Miura, Countach og Diablo, stod for designet, og det må have ramt plet, for publikum faldt bagover, da de så den vilde Montreal. Herefter blev det besluttet at sætte bilen i egentlig produktion, dog med en hel del ændringer i forhold til konceptbilen.

Teknik hentet fra Tipo 33

Det grundlæggende chassis og undervogn blev taget fra det eksisterende modelprogram, men motoren var noget helt unikt. Det nemmeste ville have været at smide Alfa’s 4-cylindrede rækkemotor i bilen, men her sprang italienerne i stedet over gærdet, hvor det er allerhøjest. Ingeniørerne valgte nemlig at bruge en variant af den V8-motor, som de havde produceret til mærkets Tipo 33-racerbil. Det betyder altså, at Montreal er udstyret med en V8-aluminiumsmotor med tørsumpsmøring og benzinindsprøjtning, hvilket var ret unikt i en gadebil dengang.

I produktion fra 1970-1977

Der blev produceret 3.925 eksemplarer af Alfa Romeo Montreal fra 1970 til 1977, så det var ikke ligefrem nogen storsællert. Grunden til det lå i en pris, som var højere end både Jaguar E-Type og Porsche 911. Siden har Alfa Romeo Montreal i årtier levet en utroligt stille tilværelse, og priserne har i rigtig mange år været helt i bund. For bare få år siden kunne du få en fin Montreal til omkring 150.000 kr., men tiderne er skiftet, og endelig har samlerne fået øjnene op for Gandini-designet og den unikke V8-motor. Det har medvirket til, at priserne nu er på vej op.

Priserne på Montreal er på vej nordpå

Allerede nu kan det ses, for prisen for et hæderligt eksemplar af den italienske skønhed ligger i dag på 350.000 kr., og det er meget muligt, at det bliver vildere endnu. Og det er fuldt fortjent, for Alfa Romeo Montreal er i sandhed en unik klassiker.

Start dit abonnement i dag!

Bil Magasinet er Danmarks mest bilnørdede bilblad! Start dit abonnement i dag ved at klikke hér, så du hver måned kan blive fyldt op med de vildeste facts om både nye og gamle biler...

Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af to (!?!) Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo samt en BMW 750i E32.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...