Biltest af Alfa Romeo GT 2,0 JTS
Biltest af Alfa Romeo GT 2,0 JTS© bilmagasinet.dk

Alfa Romeo GT 2,0 JTS

Forfængelighed koster

25. oktober 2004 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Er coupé-designet nok i sig selv? Gu’ er det da det, når det er en Alfa

Har du mødt en italiener, så ved du, at italienere er forfængelige. Især italienske mænd går op i deres udseende i en grad, som kan undre selv en dansk bøsse. Det er sgu lidt for meget, tænker jeg hver gang, jeg møder en, uden at overveje, om min egen optræden i cowboysere og polo måske kunne trænge til at facelift.

Sådan havde jeg det med Alfa GT, da jeg så den live første gang: Ja, ja. Det er meget godt, men det er jo bare en tredørs Alfa 147 med en lang C-stolpe, og hva’ skal det nu gøre godt for. Men nej, det er ikke bare en 147 med lang C-stolpe, og ja, det er her, man skal ulejlige sig med at se en ekstra gang hen af bilen (og ned af sig selv).

For det første er Alfa GT ikke bygget på en 147, men på en 156, hvilket afsløres af akselafstanden, som er 260 cm (som på 156) og ikke 255 cm som på Alfa 147. For det andet er basismotoren den nye JTS-motor på 165 hk, som ikke fås i 147, men kun i 156. Når man lader sig snyde, skyldes det, at forskærmene er identiske med dem på 147, og at hele instrumentbordet er taget næsten direkte fra en 147.

Desuden er det jo italienerne, der har fat i den lange ende, når de påstår, at udseendet er vigtigt. Alfa GT er lækker, fordi den ser lækker ud. Men i øvrigt kører den også formidabelt. Affjedringen er hård, men afbalanceret, og styretøjet er fremragende. Det minder mest om GTA-styretøjet, og det kan man styre sig ind i himlen med. Sæderne minder også om dem i GTA, og bag rattet har man den sporty fornemmelse af at sidde i en skruestik med udsigt til et sæt flotte instrumenter.

Giftig prisforskel
Alfa GT er også ganske rummelig både på bagsædet og i bagagerummet – en detalje fra hverdagen, som er belejlig, når prisen på 485.407 kr. skal forklares. Det er næsten 150.000 kr. mere end en Alfa 156 2,0 JTS med samme motor – og det er for stor en prisforskel. GT har et mere omfattende udstyr, men grundlæggende må man bare konstatere, at forfængelighed koster.

Alfa Romeo GT 2,0 JTS

SPECIFIKATIONER
Motor R4, 1.970 cm3, 16V
Ydelse 165 hk ved 6.400 o/min
206 Nm ved 3.250 o/min
0-100 km/t. 8,7 sek.
Topfart 216 km/t.
Brændstofforbrug EU-miks: 11,5 km/l
Årlig ejerafgift 4.500 kr.
Vægt 1.300 kg
Mål (L/B/H) 449/176/136 cm
Bagagekapacitet 320/905 liter
Totaløkonomi Selv om Alfa Romeo har fået et godt ry på brugtmarkedet, og reservedelene er billige, bliver coupéen dyr at eje. Vi forventer en afskrivning på 42 procent (204.000 kr.) over tre år og 50.000 km
Reservedelsindeks 131
Pris 485.407 kr.

VI SYNES...Lidt vel meget mascara, men flot krop og lækkert hår. Den kører fantastisk, men puha, et værditab.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...