Alfa Romeo 155 har sjældent den største plads i hjertet hos alfisterne. Den kantede model byggede på samme platform som Fiat Tempra og sluttede Alfa Romeo’s baghjulstrukne æra, da modellen afløste Alfa Romeo 75 i 1992.

Der var både en eksotisk 155 2,5 V6 med 165 hk og den firehjulstrukne 155 Q4 med 2,0 liters turbomotor og 190 hk til at please entusiasterne. Men først med afløseren 156 - og specielt den heftige 156 GTA med den 3,2 liters Busso V6'er og 250 hk i 2002 - begyndte italienerne for alvor at true BMW og Mercedes på køredynamikken igen.
Det italienske svar på BMW M3
Men truslen kunne være kommet knapt et årti tidligere, hvis Fiat-bosserne havde vendt tommelfingeren opad til 155 GTA Stradale prototypen i 1993. 155’eren var nemlig helt suveræn på racerbanerne og det skulle da fejres med en lille serie hårdtslående Alfa 155'ere, som kunne udfordre samtidens BMW M3 og Mercedes-Benz 190 E 2,5 16V på landevejene.
En Lancia Delta Integrale i forklædning
Prototypen er udviklet af Abarth-ingeniøren Sergio Limone, som også stod fadder til den legendariske Lancia 037. Mekanisk er bilen baseret på 155 Q4, der kom fremad med en 2-liters turbomotor med 190 hk og firehjulstræk fra Lancia Delta Integrale, som også har doneret undervognsdele til projektet. Maskineriet i 155 GTA er forberedt til “Gruppe N specifikationer” – hvad det helt konkret betyder, vides dog ikke helt.
Alfa Romeo 155 TI vandt det tyske, britiske, italienske og spanske mesterskab for standardvogne i 90erne.
Alfa 155 GTA fik et hårdt look
Bredere skærmkasser, en stor hækspoiler og kofangere med dybe luftindtag gav modellen et udseende, der lægger sig tæt op ad racerbilen, som Nicola Larini sejrede med i DTM.

Droppet af Fiat-bosserne
155 GTA Stradale blev dog aldrig til noget, da Fiat-bosserne foretrak en stærkere V6-motor, som der ikke ville være plads til, hvis bilen skulle have firehjulstræk. Samtidig vurderede de omkostninger ved et lavt produktionstal til at være for høje.
Den toliters turbomotor ydede 190 hk i 155 Q4. I 155 GTA Stradale er den forberedt til Gruppe N specifikationer.
© BonhamsBrugt en enkelt gang som lægebil i F1
155 GTA Stradale prototypen nåede dog at kaste glans over Bologna Motor Show i 1994 – og F1-lægen Sid Watkins brugte den som tjenestebil under det italienske Grand Prix på Monza samme år.
F1-doktor Sid Watkins kører Alfa Romeo 155 GTA Stradale på Monza i 1994.
© BonhamsPris? Mellem 1,3 og 1,6 mio. kr.
Efterfølgende stod den stille på et værksted i Milano i fire år, for så at blive solgt og indregistreret i Tyskland i 1999. Siden røg bilen tilbage til en garage i Italien, og senere prøvede Bonhams at sælge den i 2018 på en auktion, men uden held.Bilen er i god stand og har kun kørt omkring 40.000 km. Tjek videoen om bilen ud her: