Biltest af Alfa 147 2,0 Twin Spark
Biltest af Alfa 147 2,0 Twin Spark© bilmagasinet.dk

Alfa 147 2,0 Twin Spark

Håndarbejdets fremme

25. november 2001 af Bilmagasinet

Af: Peter Clausen

Omsider fås Alfa 147 2,0 med en rigtig gearkasse - men Alfa tager sig efterhånden godt betalt for varerne

KAN DU LIDE at køre, er Alfa Romeo 147 en af de biler, som simpelthen gør hverdagen lidt sjovere. Lækre linjer, en lige så lækker kabine, friske motorer med klassisk Alfa-vrinsk og køreegenskaber, der matcher.

Eneste malurt i bægeret - bortset fra en meget selvsikker pris - har været, at den 2,0-liters Twin Spark-motor på 150 hk hidtil kun har kunnet leveres med Selespeed-gear i 147. Og som trofaste Bil Magasinet-læsere vil vide, er vi ikke begejstrede for det sekventielle gearskifte, der reagerer meget langsomt og kræver tilvænning, før du kan køre bilen rykfrit. Derfor har den 120-hestes 1,6 hidtil været det oplagte valg, men den er kun lige akkurat nok til at yde resten af bilen retfærdighed.

Bedre sent end aldrig: Nu har Alfa omsider parret 2,0-motoren med en almindelig manuel gearkasse i 147, og det har den kun vundet ved. Af alle Alfas Twin Spark-motorer - navnet henviser til de to tændrør pr. cylinder - er 2,0eren den mest fascinerende. Den reagerer knivskarpt på gassen, også fra lave omdrejninger, den snurrer letfodet op i de høje omdrejninger, men desværre er den klassiske Alfa-fuldblodslyd efterhånden blevet pakket lidt for meget ind i lyddæmpning.

Selve gearskiftet er måske ikke verdens bedste. Vandringerne er ganske vist korte, og skiftet går let, men er du for rap på fingrene, bliver det knoklet, og du fanges nemt i en blindgyde mellem andet og tredje gear. Men 147 2,0 er alligevel blevet meget sjovere at lege med på de snoede landeveje, der er dens domæne. Alfa 147 deler det meste af undervognen med 156, og de rappe reaktioner og den knivskarpe styring er i topklasse. 2,0-modellen kører på 16 tommer-hjul mod 1,6erens 15 tommer, og det klæder den.

Men så er der prisen. Nok er en manuel 2,0 25.000 kroner billigere end en Selespeed, men den testede femdørs-model løber op i 304.000 kroner, 27.004 kroner mere end en 1,6 Lusso - kan du klare dig med tre døre, er der dog 9.000 kroner at spare. En Alfa 156 med samme maskine, men uden udstyr som klimaanlæg og fartpilot, koster faktisk kun 302.000 kroner, i hvert fald indtil den faceliftede version er på gaden næste år.

Nej, 147-prisen er på den gale side af smertegrænsen, især med tanke på Alfas blakkede ry, som 156 kun delvis har kunnet rette op på. Men 147 er altså også en lækker pakke - især en manuel 2,0 med fem døre...

Alfa Romeo 147 2,0 T. Spark 5-dørs Pris: 304.000 kr

Tekniske data: Motor: R4, 1.970 cm3, 16v, dobbelttænding. Ydelse: 150 hk v. 6.400 o/min. 181 Nm v. 3.800 o/min. 0-100 km/t: 9,3 sek. Topfart: 208 km/t. EU-mix: 11,2 km/l. Årlig ejerafgift: 4.320 kr.

Totaløkonomi: Nok er 147 2,0 dyr, men da modellen stadig er ny, bliver den ingen katastrofe på brugtmarkedet. Topmodeller taber dog altid meget i værdi, så regn med et minus på 38 pct. (ca. 116.000 kr.) efter tre år/50.000 km.
Reservedelsindeks: 133
Service ekskl. materialer:
Ikke oplyst

Vi synes...
Den rigtige motor og det rigtige gear til en rigtig bil - men prisen er ikke rigtig…

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...