Aiways U5 elektrisk SUV i electric blue
© A. Hansen

Drop nu de fordomme om kinesiske biler

Aiways U5 er danmarksmester i udstyr til prisen, og den kører godt. Så glem dine fordomme om kinesiske biler og kør en tur.

19. november 2021 af Steen Bachmann og Patrick Boje Jensen

7 dage i en Aiways U5

Den danske organisation bag det nye kinesiske elbilmærke Aiways, Andersen Motors med base i Køge, havde en plan om kun at sælge mærket online. Danske bilkøbere gider imidlertid ikke at købe en bil fra et ukendt mærke, som man hverken kan røre ved eller køre i, og derfor sælges Aiways også fra foreløbig 12 danske Suzuki-forhandlere. Den første model hedder Aiways U5 og er en SUV på størrelse med Audi Q5. U5 er bygget på en ny platform i en nyopført fabrik i Kina med egen batterifabrik.

Begynd med at glemme ­eventuelle ­fordomme. Aiways blev grundlagt i 2017 med et mål om at eksportere biler til Europa, og derfor er U5 udviklet og bygget til at overholde både kinesiske og europæiske standarder, også når det gælder selve produktionen. Fordelen ved at være så nyt et mærke er, at man kan være ligeglade med, hvordan man plejer at gøre, for der findes ikke noget “plejer”. Alle funktioner, menuer og betjeninger er up-to-date, og designet af kabinen er udført i en enkel stil.

Aiways har også en SUV-coupé ved navn U6 på vej til Danmark.

Aiways er ikke lige så grim i virkeligheden som på billeder. Electric Blue metallak er uden merpris. 

© Aiways

Absurd meget udstyr

Her er utrolig god plads inden døre, og U5 er ny danmarksmester i udstyr til ­prisen. Den dyre Premium til 335.000 kr. har så meget udstyr, at det eneste ekstraudstyr er sort tag (5.000 kr). Her er 19” alu, frit valg mellem sort eller creme­farvet læderindtræk, adaptiv fartpilot med skiltegenkendelse, delvist selvkørende funktion med aktiv vognbanealarm, fuldt adaptive LED-forlygter, der kører med konstant langt lys uden at blænde modkørende, elbagklap med fodbetjening, panoramasoltag med elsolgardin og meget, meget mere.

Er det så en skrammelkasse at køre? Nej, slet ikke. Den er neutral i sin opførsel, okay kvik og i den bløde ende af SUV’erne, hvad angår affjedring. Hvis du kan acceptere det moralske dilemma, der følger med en bil bygget i et ­diktatur, er U5 en prøvetur værd.

OBS: Aiways U5 er netop blevet godkendt til at trække 1500 kg - med ubremset anhænger er vægtgrænsen 750 kilo. Godkendelsen omfatter alle producerede versioner af Aiways U5 med 204 hk elmotor fra modelår 2021. Nuværende ejere af en Aiways U5 årgang 2021 vil dermed også kunne få monteret anhængertræk på deres bil. Aiways forventer, at anhængertrækket vil være klar til levering senere i år.

Vi synes

Det nye elbilmærkes første model har masser af plads og udstyr til en forbløffende pris.

Få mange flere tests af de nyeste biler - aktivér dit prøveabonnement på Bil Magasinet og få bladet i din postkasse.

aiways u5 interiør

Det føles som at træde ind i en balsal, når du sætter dig ind i Aways U5.

© Aiways

Standardudstyr i Aiways U5 Premium

  • 360 graders panoramakamera
  • 12,3” Touch Screen
  • Fuld LED-lygter, for og bag
  • Adaptiv fartpilot med Stop & Go
  • Vejbaneassistent
  • Genkendelse af hastighedstavler
  • Automatisk nødbremse
  • Parkeringssensor bag
  • Aut. 2-zonet klimaanlæg
  • 6-vejs elektrisk justérbart førersæde
  • Automatiske dørgreb, indfarvede
  • Automatisk parkeringsassistent
  • Touch Panel i midterkonsol til klimastyring
  • Parkeringssensor for
  • Elektrisk åbning af bagklap m. fodbetjening
  • El-betjent panoramasoltag m. solgardin
  • Varme i forsæder
  • Trådløs opladning af telefon
  • Læderindtræk på sæder og dørsider
  • 19” to-tonede alufælge

Aiways U5 Premium

  • Pris: 334.990 kr
  • Årlig afgift: 660
  • Ydelse: 204 hk og 310 Nm
  • Topfart: 160 km/t
  • 0-100 km/t: 7,8 sek
  • Forbrug: 170 Wh/km
  • Rækkevidde: 400 km
  • Ladekapacitet: 90 kW
  • Mål: 468/166/280 cm L/B/H
  • Vægt: 1.845 kg
  • Last: 310 kg
  • Påhæng: 1.500 kg
  • Bagagerum: 432-1.555 liter

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...