© bilmagasinet.dk

VW Passat 1,6 TDI Bluemotion

Med dieselmotoren fra Golf Bluemotion kører Passat hele 24,4 km/l. Men vigtigst: Den er sjov at køre!

29. marts 2012 af Carsten Nymann
#VW

Vi motorjournalister er et forkælet folkefærd. “Øh ... ja!”, sidder du og siger, mens du ryster på hovedet. Men nogle gange spænder vores forkælethed ben for nogle gode oplevelser. Bilimportørerne er ivrige efter at vise alt det fineste isenkram frem i spalterne, så når der indkøbes pressebiler, er der ingen tilbageholdenhed, når krydserne fordeles på slutseddelen. Hvilket bringer os til tilfældet VW Passat. Jeg kan ikke erindre, hvornår jeg sidst har kørt en Passat uden dobbeltkoblingsgearkasse (DSG), afstandsradar, blind-vinkel-assistent, sportssæder, kaffehenter, gigantisk dieselmotor og tilsvarende prisskilt.

Den slags er der intet af i den nye Passat Bluemotion, der går hele 24,4 km/l. Her er en 1,6-liters dieselmotor i kombination med en god gammeldags (fremragende) manuel transmission. Umiddelbart har VW løftet drivlinen fra den vellykkede Golf Bluemotion bortset fra, at Passat har seks trin i gearkassen i stedet for Golf’ens fem. Her er naturligvis også de sædvanlige sparetricks i form af start/stop-automatik, der sætter motoren på vågeblus i lyskrydsene, særlige dæk, en sænket undervogn og forbedret aerodynamik.

© bilmagasinet.dk


Sidstnævnte motiverer ud over en fladere vognbund også den specielle, lukkede front, som er unik på Bluemotion-modellerne, samt en lille hækspoiler på bagklappen. En kollega på et andet bilblad fik kvababbelse, da han så en så ækel installation på den herskabelige Passat. Jeg synes nu, den ser meget smart ud på den ellers gabende kedsommelige tysker. Samme kollega fandt også den sænkede undervogn helt horribelt hård. Men i mine øjne giver den fastere opsætning den ellers meget komfortorienterede Passat en skarpere respons i svingene, som bidrager til den ligefremme oplevelse af at “køre bil”. Selv med sine begrænsede kraftressourcer opfordrer den letløbende 1,6-liters diesel til aggressive gearskift, friske indgangshastigheder i sving osv. Herligt - muligvis ikke i tråd med Bluemotion-begrebet - men ikke desto mindre herligt.

Går den så 24,4 km/l i det virkelige liv? Helt ærligt: Aner det ikke. Jeg havde det for sjovt til at nænne at stække oplevelsen med det berømte æg under speederfoden.

© bilmagasinet.dk

Måske er du interesseret i...