Seat Altea 2,0 TDI DSG Style Copa

8. marts 2012 af Steen Bachmann

Altea stammer fra 2004 og er mærkets ældste model. Det mærkes ikke bag rattet i testbilen med den kraftfulde 2-liters TDI-motor og 6-trins ratbetjent DSG-gearkasse, for det er en fornøjelse både at hente unger, køre på lang weekendtur og pendle ved høj fart på motorvejen. Typisk er en bilmodel bedst i sine sidste aftapninger, og Seat propper så meget udstyr i sine biler til rimelige penge, at den stadig er værd at overveje.

Vi har fat i den forlængede Altea XL Style, der både er udstyret med Copa- og familiepakke. Style betyder 2-zone klima, længdejustérbart bagsæde, fire elruder, elklapspejle med varme, højdejustérbare sæder for med sædevarme, bakkeholder, p-sensorer, aut. start/stop, tagrælinger og meget mere. I kabinen er her ratbetjent fartpilot og cd/radio med AUX/USB/iPod/MP3/Bluetooth og seks højttalere, og mindst 117 opbevaringsrum. Copa-pakken (19.500 kr.) tilfører trykfølsom navigation og DAB-radio, lys- og regnsensor, og særligt indtræk.

Herudover har testbilen Familiepakke (8.900 kr.) med 7” TFT-skærm med DVD-afspiller i loftet bag forsæderne, to trådløse høretelefoner, flyborde på bagsiden af ryglænene og solskærme integreret i dørene bag. Særligt sidstnævnte fungerer godt i praksis, og du slipper for løse ledninger og ­uoriginale stumper i bilen. Altea XL 2,0 TDI DGS Style Copa koster 354.400 kr., og med familiepakke og metallak (8.000 kr.) lander vi på i alt 371.300 kr. Med 1,6 TDI/105 hk og samme udstyrspakker er prisen 20.000 kr. lavere. Alle varianter af Altea og Altea XL fås også som varebil.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen