Seat Altea 2,0 TDI DSG Style Copa

8. marts 2012 af Steen Bachmann

Altea stammer fra 2004 og er mærkets ældste model. Det mærkes ikke bag rattet i testbilen med den kraftfulde 2-liters TDI-motor og 6-trins ratbetjent DSG-gearkasse, for det er en fornøjelse både at hente unger, køre på lang weekendtur og pendle ved høj fart på motorvejen. Typisk er en bilmodel bedst i sine sidste aftapninger, og Seat propper så meget udstyr i sine biler til rimelige penge, at den stadig er værd at overveje.

Vi har fat i den forlængede Altea XL Style, der både er udstyret med Copa- og familiepakke. Style betyder 2-zone klima, længdejustérbart bagsæde, fire elruder, elklapspejle med varme, højdejustérbare sæder for med sædevarme, bakkeholder, p-sensorer, aut. start/stop, tagrælinger og meget mere. I kabinen er her ratbetjent fartpilot og cd/radio med AUX/USB/iPod/MP3/Bluetooth og seks højttalere, og mindst 117 opbevaringsrum. Copa-pakken (19.500 kr.) tilfører trykfølsom navigation og DAB-radio, lys- og regnsensor, og særligt indtræk.

Herudover har testbilen Familiepakke (8.900 kr.) med 7” TFT-skærm med DVD-afspiller i loftet bag forsæderne, to trådløse høretelefoner, flyborde på bagsiden af ryglænene og solskærme integreret i dørene bag. Særligt sidstnævnte fungerer godt i praksis, og du slipper for løse ledninger og ­uoriginale stumper i bilen. Altea XL 2,0 TDI DGS Style Copa koster 354.400 kr., og med familiepakke og metallak (8.000 kr.) lander vi på i alt 371.300 kr. Med 1,6 TDI/105 hk og samme udstyrspakker er prisen 20.000 kr. lavere. Alle varianter af Altea og Altea XL fås også som varebil.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen