Læs også

Renault Twizy

Renault Grand Scenic 1,5 dCi EDC

23. februar 2012 af Mikkel Thomsager

EDC kalder Renault sit 6-trins automatgear af dobbeltkoblingstypen. For 10 år siden havde det ikke lydt indlysende, at et sekventielt gear, som blev forbundet med noget sportsligt, skulle monteres i et familieværelse med plads til syv og tilhørende 1,5 liters oliefyr. Men teknikken er kommet langt. Det er som om gearkassen er skabt til den lille dieselmotor. Den skifter villigt, når du ønsker det uden at blive febrilsk, når du cruiser

I det hele taget er det svært at sige noget skidt om Renault Grand Scenic. Med Renault’s seneste kamikaze-forsøg på at score markedsandele i Danmark, og de deraf følgende nedsatte priser, er det svært at argumentere for noget som helst andet i denne klasse (med mindre penge ikke er noget problem for dig). Priserne starter ved 237.700 kr. for en 7-personers. Ingen konkurrenter er bare i nærheden af den pris, som dog kun gælder april ud.

Hvis der så var tale om en træls franskmand med køreegenskaber som en vandseng, men nej. Scenic kører fortrinligt. Finishen i kabinen er nydelig, og den lille 1,5 liters dCi fungerer fremragende. Versionen med EDC-gear (fås kun med Expression-udstyr) er dog ikke en del af kampagne-programmet, hvilket udvander det gode tilbud en smule, men selve løsningen fungerer over al forventning.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen