Opel Corsa OPC Nürburgring Edition

Nürburgring-Corsa OPC er knusende hurtig, men er den pengene værd?

4. juni 2012 af Søren Juul

Jeg havde det på fornemmelsen. Den limiterede “Nürburgring Edition” af Opel Corsa OPC slår en proper næve. På de allerførste test-km i fjor på en sjaskvåd Lausitzring i Tyskland gik det fra motorsportens verden kendte Drexler-spærredifferentiale (med op til 40 pct. spær) ivrigt i flæsket på det glatte underlag med en serie nyrestød og fremtvang overraskende meget vejgreb under acceleration. Men at den kan knockoute de fleste forhjulstrækkere op til en Ford Focus RS i et tørt sving, havde jeg ikke turde håbe på.

Ude i trafikken til hverdag er der ikke den store forskel fra den almindelige OPC ud over, at den virker som en hårdere hund at leve med. Tilfældigvis får jeg mulighed for at køre et par runder på Ring Knutstorp i forbindelse med en dæktest - og dét åbner mine øjene op for dens kvaliteter.



Det er ikke motortuningen, der får dig til at spendere de 65.000 kr. ekstra i forhold til en almindelig Corsa OPC. Det er svært at mærke, at der er 210 hk i stedet for de sædvanlige 192 hk under motorhjelmen, men Opel Performance Center har altså fiflet med turboladerens ladetryk (sat 0,3 bar op), monteret en ny sportsudstødning med mindre modstand og modiceret ECU’en. Måske fordi superkræfterne kun er til stede, hvis du hælder oktan 100 i tanken. Dén oktan 98, vi fandt i Danmark, skulle koste 5 hk, men i praksis river OPC’en hidsigt i asfalten. Som den plejer.

Det er heller ikke bremserne, som er opgraderet med Brembo-calipre foran, der nok kigger kækt ud gennem flotte 18” koksgrå alufælge (standard, i en tomme større end på Corsa OPC), men stadig føles stressede med en svampet pedal, når du kører bilen hårdt over flere omgange på en racerbane (men kun her). Nuvel, testbilen er blevet kørt hårdt, så måske er bremserne bare trætte.


Bilstein-undervognen, der er sænket 20 mm yderligere i forhold til en “standard” Corsa OPC, barberer endnu et par grader af krængningen og lader OPC’en angribe svingene så fladt og fokuseret, at den pumpede racer letter det inderste baghjul, når du vrider det hurtige styretøj rundt i hårnålen.

Du får først en uimodståelig trang til at tale 65.000 kr. mere ud af din bankrådgiver for en “Ringversion”, når du har prøvet at give gas i lavt gear ud ad et sving: I stedet for at stampe hidsigt i asfalten og steppe et par skridt fra side til side “låser” den styretøjet den retning, du har udstukket, og giver motoren arbejdsro til at sende OPC’en afsted selv i 2. gear med hele arsenalet af turbomoment på 280 Nm ved overboost.



De forbilledligt støttende Recaro-stole med omridset af Nürburgring præget i nakkestøtterne kommer til deres ret, for den lille kanonkugle er i stand til opretholde imponerende svinghastigheder, før den glider over i en forudsigelig understyring, hvis du kører den for hårdt.

Dét er en hård hund, men du får altså en forfinet version af en af de sjoveste forhjulstrækkere, penge kan købe dig. 65.000 kr. er ikke en urimelig merpris udstyret taget i betragtning.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen