© bilmagasinet.dk

Mitsubishi i-MIEV

Elbiler fungerer efterhånden som almindelige biler, men kan du leve med dem i hverdagen? Vi prøver i en uge

1. april 2012 af Mikkel Thomsager

Fredag Henter Mitsubsihi iMiev hos importøren, som udbeder sig tid til at sætte mig ind i, hvordan køretøjet fungerer. Det virker lidt fjollet, synes jeg, men det skal vise sig, at nogle få velvalgte vejledninger gør det betydeligt lettere at bruge bilen optimalt.

På første tur opfører bilen sig, som jeg husker den fra sidst, jeg kørte den. iMiev er nem at køre, let at manøvrere, og den er udmærket at sidde i.

Søndag Synes det kunne være sjovt at overspille situationen ved at tage elbilen til genbrugspladsen. Bagagerummet er lille, men det er nemt at fylde den op på bagsædet. Også på genbrugspladsen vækker bilen en del opmærksomhed. Flere gående bliver forskrækket, da jeg lister bilen rundt mellem containerne.

© bilmagasinet.dk

Mandag Så blev det hverdag. Min el-måler har leget Formel 1 hele natten, og iMiev står fuldt spændt op også bogstaveligt. Det er lidt træls at stå og rode med en beskidt ledning, når man er klar til at køre. Må afise bilen først og kører derefter i høj sol, men dyb kulde. Der er faktisk en el-forvarmer i bilen, men den skal køre på egen fase, og da laderen til bilens motor i forvejen trækker alle de 10 ampere, jeg har i garagen, kan jeg ikke varme samtidig. Det koster for meget at tænde for bilens varme. Med fuld skrald på varmen halveres bilens rækkevidde.

Det er dog o.k. at tænde for sædevarmen, som kører på det separate 12-volts batteri, der tager sig af alle bilens sekundære funktioner, og som faktisk lades op under kørslen. Underligt nok kan bilen faktisk ikke køre, hvis det batteri er fladt. Så skal den sjovt nok startes med startkabler.

© bilmagasinet.dk


Tirsdag Har et par møder i byen i dag, og futter rundt i elbilen. Det er den helt perfekt til. iMiev er smal, så den kan komme ind alle vegne, elmotoren gør den kvik i accelerationer fra 0 km/t, så man føler sig hurtig i byen, og i København parkerer elbiler gratis på kommunens parkeringspladser, så du skal aldrig bekymre dig om p-billetter og p-vagter. Det gør den super-nem at bruge til mange, korte byture. Klart nemmere end en benzinbil

Onsdag Arghh. Endnu en kold morgen. I løbet af dagen låner Søren Juul og Thomas Brixen iMiev nogle timer, og de kører selvfølgelig ræs i den, så den er tæt på flad, da jeg skal bruge den. Når lige akkurat hjem til stikkontakten, men sad med frygten for at gå i stå midt på ringvejen. Det er ikke sjovt.

Torsdag I dag bliver iMiev afleveret igen. Ugen har udstillet de indlysende ulemper ved en elbil. Men på sær vis har den også vundet indpas. El er ikke et alternativ til benzin og diesel, det er et supplement, som på nogle områder er at foretrække, fordi elbilen bare er smartere eksempelvis i byen. Udfordringen er naturligvis, at elbilen i givet fald end ikke gør det ud for en bil nr. to men snarere en bil nr. tre. Og det har jeg i hvert fald ikke råd til.

© bilmagasinet.dk

Måske er du interesseret i...