Mini Cooper D

Ny BMW-diesel i Mini Cooper er et hit. Det er den såkaldte Mission Control imidlertid slet ikke.

23. februar 2012 af Mathias Brandt

At køre Mini, er som at køre en forvokset gokart” det er vel nok den kliche, man har hørt flest gange. Men med det nye ekstraudstyr Mission Control, forsøger Mini selv at puste til myten og blæse lidt ild i den testede dieselmodel. To meget britiske stemmer fortæller dig via bilens højttalerne, hvornår motoren er varm nok og udbryder f.eks. “Pedal to the metal!!!” og “Yearhh... You’re driving like a gokart”. Det er hyldende morsomt de første 10 minutter, men så begynder man at fumle rundt på instrumentbordet for at finde knappen, hvor man slår systemet fra, før panikangsten tager over. Du må lede forgæves, for knappen er gemt væk i det “hemmelige” rum, lige over det almindelige handskerum.

Når du har fundet den, pustet ud, og konsulteret prislisten for at se, hvor mange penge, du sparer ved at fravælge dette stykke tåbelige lir (1.600 kr.), rammes du af den sædvanlige Mini-feber.

Du ved godt, at 300.000 kr. for en bil, hvor der kun er plads til to, er alt for meget. Men så snart du sidder bag rattet, fordufter tankerne om pris og fornuft.
Og humørsvingningerne bliver bare ved. For dybest set vil du jo også helst have en Mini med en lille omdrejningsvillig benzinmotor. Men tro mig, efter en kort tur i Cooper D er du alligevel klar til at springe på en nøjsom diesel.

Mini har længe delt motorer med Citroën og Peugeot (PSA), men nu har moderselskabet BMW udstyret Mini med en downsized variant af den 2-liters motor, som blandt andet findes i BMW 318d. Slagvolumenet er reduceret fra 1.998 cm³, til 1.598 cm³. Alligevel hives der 112 hk og 270 Nm ud af motoren.
De seks udvekslinger er perfekt afstemt, og Mini’en leverer et væld af kræfter i hvilket som helst af de seks gear. Den befinder den sig nu lige så godt på motorvejen som i byen.

Jeg har selv altid sværget til benzinmotor i en Mini, men nu er valget ikke så soleklart mere. Her kombinerer man nemlig det sporty med fornuften. Det er sjældent, at man får brændstofsforbrug og køredynamik til at gå op i en højere enhed. Men det klarer Cooper D.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen