© bilmagasinet.dk

Mercedes C 63 AMG Coupé

AMG skohorner en 6,2-liters V8 ned i en C-klasse Coupé. Den har masser af rå ­muskelkraft, men er det nok til at skabe en vinder?

14. juni 2012 af Søren Juul

Testfeltet

Det er lige så tårefremkaldende, som da Schwarzeneggers T-800 robot røg i smeltediglen i ­Terminator 2. Tidens strenge miljøkrav truer med at lægge AMG’s M156-motor i graven uden hensyn til, at den siden introduktionen i 2005 har tjent trofast i diverse AMG-modeller og to gange er hædret som Best Performance Engine of the Year. En stærk og doven V8’er - til den trædes over poterne og forvandler sig til en frådende, omdrejningsglad letvægtskontruktion med rødder i motorsporten, der overgår BMW og Audis V8’ere i effekt og moment. Afløseren er en ny 5,5-liters V8’er med to turboladere, flere kræfter og lavere forbrug, men her i den nye C 63 AMG Coupé ligger heldigvis den gamle motor.

Ispolerne smelter lidt langsommere end normalt, for Mercedes har installeret en energibesparende oliepumpe til servostyringen og den nye AMG SPEEDSHIFT MCT 7-Speed automatgearkasse, der benytter en stribe vådpladekoblinger i stedet for traditionel converter ved igangsætning, som tilsammen sparer... nå, det er du nok ligeglad med.

© bilmagasinet.dk

Den pisser lige territoriet af, for så at besinde sig og gå i tomgang med 600-700 o/min og et herligt wrom-wrom-wrom fra de fire udstødningsrør. Lige siden den første Mercedes-Benz 190E 2,3 16V mødte konkurrenten fra München, har Mercedes’en slæbt på to ekstra døre, men nu er det slut: C63 AMG Coupé er 5 cm lavere end C63 AMG sedan og lige så underspillet: Kun diskrete hints som ”6,3”-skiltet på forskærmen, LED-forlygterne, djævlehornene i kølerhjelmen og det sorte diffuserpanel bagpå med finnerne fortæller, at der ligger en gigantisk V8’er i snuden. Forsæderne plejer at være en attraktion i C 63, dybe og omfavnende, som var de taget direkte fra en DTM-racer. Men her i coupéen veksles lidt af skruestikgrebet med praktik, for stolen skal kunne foldes sammen og køre frem, så du kan komme om på bagsædet.

180 km/t giver tur i spjældet

En times landevejskørsel herfra venter to ting: Circuito Monteblanco, en 4,4 km lang racerbane i F1-klassen - og en ny C63 AMG Coupé med de to optioner, som du bør sætte flueben ved på udstyrslisten: AMG Performance Package til 154.729 kr., der hæver effekten fra 457 hk til 487 hk og cutter 0,1 sekund af fra 0-100 km/t. Nye lettere, smedede stempler, plejlstænger og krumtappen fra mågevingen SLS sørger for, at mekanikken holder. Tillige får du større bremser med røde AMG bremsecalipre, et AMG performancerat i nappa­læder og kulfiber i hækspoileren. Den anden option er LSD-spærredifferentiale, som gør det nemmere at kontrollere bilen på grænsen i sving. Det er underligt nok ekstraudstyr til 50.060 kr.

Tilbud i begrænset periode: 6 numre af Bil Magasinet + vores nye ekstra blad med brugte specialbiler + en elektronisk Parksafe p-skive: Kun 199 kr.!

Den er nu ikke tam i standard-trim. Gennem Sevillas smalle gader giver V8’eren ekko, mens ESC-lampen indikerer, at baghjulene gerne vil være uartige. På midterkonsollen mellem forsæderne kan du justere gearkassens humør i fire trin: Det første C - for Controlled Efficiency - er et øko-gear med sløve skiftetider og afslappet speederrespons, mens skiftene falder hurtigere og senere i de mest aggresive indstillinger. Her på gaden er gearkassen et godt kompromis: Gearskiftene går tjept med 100 ms (det er hurtigt for en automatgearkasse), og elektronikken doserer mellemgas ved nedgearinger, som sad salig Juan Manuel Fangio bag rattet og lod hæl-og-tå danse på pedalerne. Men den virker ikke i form som BMW’s sporty DKG-gearkasse.

© bilmagasinet.dk

Giv gas med en vis varsomhed
Det er næsten som i USA, hvis du kører for stærkt i Spanien: Over 180 km/t, og du ryger i spjældet. I hvert fald de lokale, så det er med en vis varsomhed, at jeg lukker op for kræfterne. 4,4 sekunder til 100 km/t er hurtigere end både M3 og ikke mindste Audi RS5 - og med 600 Nm i drejnings­moment, bliver den fantastiske kraftudladning bare ved, så længe du strækker højre fod. Det er en kamp for ikke bare at jage klampen i kælderen, men for ikke at ende med en jernkugle om ­anklen, prøver jeg at fokusere på undervognen.

Forhjulsophængene er unikke, de fastere, kortere fjedre og støddæmperne er specielt afstemt af AMG, og der er bredere sporvidde og kraftigere krængningsstabilisator. Selv om der kun er én fast opsætning af undervognen (M3 og RS5 fås med variable støddæmpere), formår Mercedes at skabe sportsvognsplatform, der er tilpas komfortabel til, at du kan køre langt og afslappet, samtidig med at du uden videre kan tæske den rundt til en trackday.

© bilmagasinet.dk

Nem at balancere

Solen bager på Circuito Monteblanco, hvor AMG-folkene står klar med en SLS og en hale af C63’ere med Performance ­Package. Jeg tager hjelm på, stiger ind i en testbil og følger efter mågevingen, der køres af en striks tysker.

© bilmagasinet.dk

”Don’t switzh off ze ESP,” lyder det tørt i walkien. Men der findes en mellemting, ESC Sport, som tillader en smule drift, før elektronikken fisker bagenden ind. Et par omgange bruges på at lære banen at kende, for der skal bremses hårdt efter 960 meters langside, hvor hastigheden runder 220 km/t. Bremserne ­børster effektivt farten af den 1,7 ton tunge bil, som styrer delikat ind med en svag, forudsigelig antydning af understyring.

Der er godt med bid i forhjulene, og ved langsomt at bygge hastigheden op, hænger vi godt på SLS’en foran. Han kører til og giver efterhånden så meget gas, at den stive superbil laver små sideværts hop i de hurtige sving. De ekstra bønner i motorrummet lægger jeg ærlig talt ikke mærke til; det rykker voldsomt, når speederen rammer gulvmåtten, og AMG’en gerne svirper lidt med halen. Men så var det, at jeg fik pillet lidt mere ved ESC-knappen. OFF - og du slipper et monster løs - et venligt monster, der undlader at rive hovedet af dig, hvis du er bare lidt forberedt.

© bilmagasinet.dk

Jeg hamrer speederen i bund, og når kun lige at fange bagenden. Dén motor har så meget power, at du til enhver tid kan løsne bagdækkene fra asfalten med din højre fod - og med lidt øvelse vil gøre dig til driftmeister. Spørg bare ham englænderen, der kørte ny rekord på 2,3 kilometer sidelæns i en C63 AMG forleden. Den har nosser, den her bil - og kan køres enormt hurtigt, hvis du er med på det. En kamikaze-pilot fra Rusland sætter dog en stopper for banekørslen efter fem omgange - dét der med at bremse for enden af langsiden kom som en overraskelse, for AMG-instruktørerne trækker stikket, da de ser en hvid C63 AMG parkeret i sandgraven. Pokkers...

Er coupéen værdig til at være den sidste model, der kører med M156-motoren? Ja. Sedanudgaven af C63 AMG har tidligere kørt lige op med BMW M3, og hvilken af de to, du foretrækker, er et spørgsmål om religion. I skrivende stund taler AMG’s hooligan mest til mit hjerte, men det kræver en direkte sammenligning at kunne give et troværdigt svar.

Kilde: Bil Magasinet nr. 239

Video: Hør monstret få fuld roulade

 

Måske er du interesseret i...