Mercedes-Benz C 350e

Mercedes C-klasse med benzin- og elmotor kan køre op til 130 km på el og er interessant for firmabilfolket

17. maj 2015 af Søren Juul

 

Den ligner en almindelig C-klasse, men omgivet af yellow cabs og miljøbekymrede Toyota Prius-ejere sætter testbilen lydløst i gang med et smidigt puf ud af lyskrydset i downtown San Francisco.

Vi kører på strøm i myldretiden, og det gør det afstressende at køre i stop-start-kø hele vejen langs havnefronten forbi Fisherman's Wharf og videre ud af byen til Golden Gate-broen, hvor benzinmotoren vågner sagte og rykfrit begynder at drive den mellemstore luksussedan fremad.

På motorvejen kan man køre på ren strøm op til 130 km/t - men som oftest vil fremdriften ske i et sømfrit samspil mellem benzin- og elmotor. Det kræver et blik på instrumenteringen for at konstatere, at omdrejningstælleren står på nul, for drivlinen arbejder lydløst og behageligt.

Når det går ned ad bakke, kobles benzinmotoren fra og slukkes, så bilen kører på friløb, mens elmotoren høster energi, der gemmes på batteriet. Airmatic-luftundervognen er standard og giver en fin komfort på motorvejen.



C 350e har firecylindret turbobenzinmotor og syvtrins automatgearkasse, der er ombygget til også at huse en 82 hk elmotor. Den samlede ydelse er 279 hk og et drejningsmoment på 600 Nm, som garanterer masser af kræfter til hurtige overhalinger.

Miljøbil med masser af spark i

Testruten går gennem et naturreservat med ekstremt snoede veje, der giver mulighed for at teste bilens dynamik. På midterkonsollen findes en lille vippekontakt, hvor der kan vælges mellem fem køreprogrammer.Med tre mand i bilen, 20 grader udenfor og blandet kørsel i by og på ottesporede free- ways når vi 15 kilometer på ren strøm, men under optimale kørselsforhold skulle det være muligt at klemme 31 kilometer ud af batteriet.



Mercedes-Benz følger en køreplan for at reducere modelprogrammets samlede CO2-udledning. Siden 1995 har mærket reduceret sit gennemsnitlige CO2-udslip med 45 procent fra 230 g/km til 129 g/km, og det skal yderligere ned med lanceringen af ti nye plugin-hybrider inden 2017.

En plugin-hybrid er en bil med forbrændings- og elmotor, og et batteri, der kan oplades med en ledning. Den første i rækken var Mercedes-Benz S500 Plugin Hybrid og nummer to den nye C 350e, der kommer som sedan og stationcar med et gennemsnit på 47,6 km/l og 48 g/km.

Det mest offensive strammer luftundervognen, sætter benzin- og elmotoren 100 pct. på sagen, leverer hurtige og sene gearskift og giver den elektro-mekaniske servostyring mere tyngde, når der køres aktivt. Undervognen er smukt balanceret, og der er masser af spark i øko-bilen.

Det eneste, der kræver tilvænning, er bremserne. Elmotoren høster bevægelsesenergi under påløb og nedbremsninger, hvilket fjerner lidt af følelsen af præcision i pedalen. Apropos pedaler - hvis den indbyggede radar i bilen opdager, at der kører en langsommere bil foran, sendes der små, mærkbare impulser op gennem speederen for at få føreren til at lette på gassen og i stedet motorbremse/lade på batteriet.



Pedalen har også en funktion, der markerer, hvor meget man kan træde speederen ned uden at vække benzinmotoren. Ved fuld gas springer den i gang uanset hvad.

En anden smart finesse: Hvis navigationsanlægget er forsynet med en destination, vil bilen forsøge at optimere, hvornår den skal lade. Er din destination i en tæt beboet by, vil den holde på strømmen, så du kan køre det sidste stykke kun på strøm.

"For mange med et stort kørselsbehov har den rene elbil stadig for kort effektiv rækkevidde. Her er en plugin-hybrid et alternativ. Køreglade bilister kan klare mange småture på ren el og får samtidig den nødvendige fleksibilitet til lange ture på tværs af landet," fortæller Rikke Hamilton, salgschef for Mercedes-Benz Personbiler i Danmark.

Vi spår gode chancer for at se mange C-klasser med det lille "e" på bagsmækken, som fremover er betegnelsen for Mercedes-Benz' plugin-hybrider. Særligt som firmabil, hvor beskatningsgrundlaget er 519.000 kr. (539.000 kr. for stationcar).

Dermed kan firmabilister få en grøn og lynhurtig Mercedes-Benz til en særdeles god pris, som ikke er kedelig at køre i.

Måske er du interesseret i...