Jeep Cherokee: Tilbage til Danmark

Jeep er ankommet, og den helt nye Cherokee skal hale de danske kunder i land.

11. maj 2015 af Morten B. Bek

Jeep er tilbage i Danmark. Måske trækker du på skuldrene over, at det amerikanske svar på Land Rover vil prøve igen, og det er fair nok. For hvor mange kunder er der lige til en stor SUV som Grand Cherokee med en startpris på 1,1 mio. kr. og til bjerggeden Wrangler til 750.000 kr.?

Det ville blive et meget kort gensyn, hvis det ikke var for ting, der sker det næste halve års tid. To helt nye Jeep-modeller med et potentiale af en helt anden kaliber bliver præsenteret: En
lille Jeep på basis af den kommende Fiat 500X, der størrelsesmæssigt passer med Opel Mokka og Skoda Yeti. Den anden kender vi allerede navnet på, og det er Cherokee, som du kan se på billederne foran dig. 462 cm Jeep med et vildt og opsigtsvækkende design, der kunne være afkommet, hvis man parrede en Nissan Juke med en Citroën C4 Picasso.


Cherokee lander midt i den voksende SUV-mellemklasse og skal hive kunderne ud af Honda CR-V, Mazda CX-5 og VW Tiguan. I Danmark sker det i maj eller juni. Inden da har Cherokee officiel europæisk premiere på udstillingen i Genève i starten af marts.

Du behøver dog ikke vente så længe på at finde ud af, hvordan den nye Cherokee kører, for som det første danske medie har vi allerede været på en lang køretur i den nye Jeep på amerikansk grund.

Der er ikke meget lir over testbilen, der står i basistrim, Sport, med 17’’ pladefælge og ulakerede sidespejle og dørhåndtag. Den ser spartansk ud især med den hvide standardlak, men det generer dog ikke, for en Jeep har lov til at se rå ud, og med eller uden gejl er det umuligt ikke at blive suget ind i frontdesignet. Man går overraskende hurtigt fra at synes, Cherokee ser underlig ud, til det stik modsatte. Efter lidt tid bliver den direkte sej at se på. Den anden ende af bilen er mere traditionelt opbygget, og der har været skelet kraftigt til en af klassens flotte modeller i form af Kia Sportage.

Cherokee findes i fire varianter: Sport, Latitude, Limited og Trailhawk. Vi kender endnu intet til udstyret i de europæiske og danske modeller - kun at mellemvarianten Latitude kommer under navnet Longitude. Den danske udgave kommer både på hvide og gule plader.

Motorerne til danske kunder er et lige så ubeskrevet blad som udstyret. Testbilens lidt sløve 2,4-liters benziner med Fiat’s Multiair-system og 186 hk kommer ikke, men det gør den nye 3,2-liters Pentastar V6 med 275 hk måske. Den 2-liters dieselmaskine fra Fiat med 150 hk eller 170 hk kommer sandsynligvis ombord, men igen: Intet er officielt.


Standardgearkassen bliver manuel og med seks trin, men for de teknisk interesserede er der en verdenspremiere i Cherokee, for det er første bil på verdensplan med en automatgearkasse med ni trin. Den skifter helt på linje med en dobbeltkoblingsgearkasse, blot mere roligt og effektivt ved lav fart.


Hvor storebror
Grand Cherokee er baseret på Mercedes ML-platformen med udgangspunkt i baghjulstræk, er Cherokee skabt på en forhjulstrukket modulplatform, der har stærke rødder i Alfa Romeo Giulietta. Jeep har ingen grund til at ændre på undervognen eller den afbalancerede opsætning af el-servoen, for elementerne spiller virkelig godt sammen.

Det, der gør en Jeep til en Jeep, selv når den går nye veje, er de medfødte evner, når vejen ender, og naturen starter. Derfor kommer Cherokee med tre forskellige systemer, der omhandler firehjulstrækket: Jeep Active Drive I med fuldautomatisk kraftfordeling og frakobling af bagakslen, Jeep Active Drive II med forhøjet undervogn og reduktionsgear. Mens Jeep Active Drive Lock er den helt store pakke med låsbart differentiale på bagakslen.


Med en drejeknap styrer man selv antispin-systemet i forhold til underlaget. Ingen konkurrent fås med noget, der bare minder om det, og når man lægger det sammen med den meget overbevisende optræden på andre områder, bør Jeep Cherokee stå højt på ønskelisten, hvis du om et halvt års tid skal handle mellemstor SUV i Danmark.


Fra Bil Magasinet nr. 270, marts 2014 

Måske er du interesseret i...