© bilmagasinet.dk

Hyundai Veloster 1,6 DCT

Selv med dobbeltkoblingsgearkasse er Veloster ikke nem at blive klog på. Men løsningen er nær ...

29. marts 2012 af Thomas W. Brixen

DCT hedder Hyundai’s egenudviklede dobbeltkoblingstransmission (Dual Clutch Transmission). Første model i paletten, der får æren af den, er den unikke Veloster. Vi har tidligere haft Veloster under kærlig behandling. Et af de største plusser dengang var imidlertid den lækre manuelle 6-trins transmission.

Teknologien bag DCT-gearkassen er den samme som f.eks. VW’s DSG-gearkasser, men modsat DSG giver DCT-gearkassen hverken hurtigere accelerationstider eller bedre brændstoføkonomi. Der er både en normal- og en sportindstilling. Hak vælgeren over i “manuel” og sportsmode er valgt - så længe du ikke rører ved palerne bag på rattet. Men sport bliver alt for manisk, selve skiftene foregår ikke specielt hurtigt, og du bliver ikke lykkelig af at høre den lille sugemotor hænge i omdrejningerne. Normalindstillingen er langt at foretrække, specielt fordi den synes at tilpasse skiftetidspunktet alt efter, hvor tung en højre du har. Er den tung, skiftes noget senere end, når den er let.

Du kan naturligvis også bruge plastik-palerne og selv lægge trinene ind, men det bliver du hurtig træt af. De virker som noget fra Fætter BR, og skiftene er forsinkede. Nej, Veloster er stadig ikke den sportsvogn, den forsøger at ligne.

Men de ligger ikke på den lade side hos Hyundai. De har hørt vores bøn om flere bønner, og en Turbo med 200 hk er på vej. Den er i Danmark til september.

Måske er du interesseret i...