© bilmagasinet.dk

BMW M550d xDrive aut.

0-100 på 4,7 sek. og 15,9 km/l ... og det forgudede M-emblem på en dieselbil med firehjulstræk?

12. juni 2012 af Søren Juul

Kan en dieselhakker med firehjulstræk være en rendyrket driver’s car - eller udvander tyskerne emblemet, der siden 1972 har symboliseret BMW’s legendariske motorsportsafdeling?

BMW M550d er den første model i slægtsgrenen BMW M Performance Automobiles, der skal vokse ud mellem de almindelige biler og fuldblodsmodellerne fra BMW M GmbH. Og sjældent har vi haft så høje forventninger til en bil, der snapper en BMW M5 i haserne ved at sprinte til 100 km/t på blot 4,7 sek. (M5: 4,4 sek.), mens den udleder mindre CO² end en VW Passat 2,0 TFSI.

BMW sendte den første dieselbil på gaden i 1983, og det er gået stærkt siden: I stedet for 115 hk i datidens BMW 524td har motoren i M550d 381 hk, og drejningsmomentet på 740 Nm kan end ikke M5 matche. Den skilter ikke med det:

Der er nye kofangere, diskrete sideskørter, en lille hækspoiler, 19” fælge og trapezformede udstødningsrør fra 550i. Men ellers er M550d lige så lidt højtråbende som en 520d.

© bilmagasinet.dk

Lyder bestemt ikke som en M-motor
Drej nøglen, og du bliver mødt af en lyd, der atypisk for en M-bil bestemt ikke giver lyst til at dappe speederen. Den lyder som en hårdt pumpet diesel. Heldigvis forstummer lydsporet, når du lukker den store dør med et tungt bump.

Testruten begynder ved BMW’s pressekontor i Garching, der ligger lige ud til et stykke Autobahn med fri hastighed, hvor M550d omgående træder i karakter. Træd speederen i bund, og den kvitterer med en blød, men kontant mellemacceleration, der må hægte alt af, der har benzin i tanken. Uden at miste pusten overhovedet trækker den hidsigt til over 5.000 o/min for at finde sig til rette på den anden side af 250 km/t, hvor elektronikken stopper festen ... Var det det?

Speedometernålen i M550d bevæger sig hurtigere end den på Helmut Kohls badevægt, men kraftudledningen er mindre eksplosiv og uden det pirrende raserianfald med hjulspin og blinkende ESC-lamper, du får, når du træder M5 over tæerne med 120 km/t.

Motorlyd i højttalerne
Akustikken fra motoren forstærkes via bilens højttalere, når du konfigurerer bilen til sportslig kørsel præcis som i M5 - men lyden af en hårdtarbejdende dieselmotor kan ikke måle sig med benzinerens V8-brøl - heller ikke, selv om den tager hele 5.400 o/min.

© bilmagasinet.dk

Testbilens vinterdæk testes til det yderste af deres vedhængsevne, da Autobahn skiftes ud med hurtige landevejssving. Modsat M5, der føles mindre, når du kører til, forbliver indtrykket af M550d, at den er en stor luksuslimousine. Ikke mindst når du aktiverer de 375 mm skive-bremser fra BMW 550i (M5’eren stopper med enorme 400 mm skiver). BMW M GmbH har afstemt både chassis og drivline - krængningsstabilisatorerne er kraftigere, bøsningerne i undervogn og ophæng er skiftet, mens det obligatoriske xDrive-firehjulstræk er afstemt, så bilen trækker på baghjulene, indtil den løber tør for greb og sømløst sender kræfterne forud.

Splittet personlighed
Det ene øjeblik en magelig, komfortabel rejsevogn, det andet øjeblik en fokuseret, 4-dørs sportsvogn med spændte støddæmpere, større appetit på omdrejninger og skærpet speederrespons. Du skal blot trykke på -“driving experience control”-knappen ved gearvælgeren. Men selv i den offensive “Sport+”-indstilling står det hurtigt klart, at M550d er mærkbart mere komfortorienteret end M5.

Den har mere lyst til at understyre, og når du lukker op for gassen, accelererer M550d neutralt ud ad svinget, selv om den skulle kunne lave afmålte powerslides ud ad svingene ifølge BMW.

Den egentlige hovedattraktion er mesterværket af en dieselmotor, der sender så meget kraft ud til hjulene, at firehjulstrækket arbejder konstant på den forårskolde asfalt. Men jeg savner M5’erens skarpe fornemmelse i styretøjet og følelsen af at kunne balancere bilen ud ad svinget med speederen. Gearkassen er en M-optimeret udgave af den supersmidige 8-trins automatgearkasse kendt fra den almindelige 5-serie, så skiftene falder hurtigere, og du kan holde den i gearene.

© bilmagasinet.dk

Normalt, når vi tester en ny M-bil, holder den kun stille, når A) den skal tankes eller B) BMW-folkene insisterer på at få deres bil tilbage sidst på dagen. Men efter et par timer står den sølvgrå M550d og hviler sig uden for en kro. Ikke fordi den er tørstig, for der er stadig masser af brændstof i tanken. Men fordi dens disciplinerede performance ikke får manden bag rattet til at glemme alt om vådt og tørt i samme grad, som en M-bil plejer at gøre.

BMW har skabt et mesterværk af en motor, der truer med at flå asfalten i stykker fra forhøjet tomgang, og samtidig er så god ved miljøet, at den kunne tjene som ministerbil for Ida Auken. Jeg tvivler bare på, at dieseldrift var en del af forretningsplanen hos M GmbH, før EU begyndte at give bilfabrikkerne grønne tommelskruer på. M550d er ikke den økologiske M5, vi havde håbet på, men som langtursbil med superkræfter og nøjsom tørst fås de ikke bedre. Der er bare en enkelt hage: BMW 535d med samme størrelse motor og 313 diesel-hk kan 95 pct. af det samme, men koster “kun” 895.000 kr.

Smid en M-sportspakke oveni til 108.608 kr., og du står med en bil, der ser lige så barsk ud.

Vil du have den ægte vare, så køb en BMW M5.

© bilmagasinet.dk

 

 

Kilde: Bil Magasinet nr. 249 - i kioskerne nu til 54,95 kr. Klik her, og få en forsmag på magasinet


© bilmagasinet.dk

Måske er du interesseret i...