Audi TT RS S-tronic

For en sportsvogn med 340 hk er vinteren skrap tobak. Med mindre bilen da lige er udstyret med quattro-firehjulstræk - og pigdæk ...

24. maj 2012 af Thomas W. Brixen

Da Bil Magasinet første gang kørte Audi TT RS, var manuel gearkasse obligatorisk. Den daværende dobbeltkoblingstransmission kunne simpelthen ikke håndtere det brutale moment på 450 Nm. Men nu fås RS også med S-tronic. Mindre involverende vil puristerne påstå, men er der en motor, S-tronic passer godt til, er det den 5-benede RS-hævner. Den gør TT RS hurtigere end både RS5 og Audi’s superbil, R8 V8. 0-100 km/t tager blot 4,3 sekunder.

Jeg befinder mig i Arjeplog, det ultimative vinter-teststed. Da jeg får nøglerne overrakt til den røde TT RS, er der sne, så langt øjet rækker og minus 20 grader. Det, vi plejer at kalde vejen, er erstattet af spejlblank is. “Ingat problem, Brixen, provbilen har vinterdäck och piggar, bar ger mera gas”, griner Audi’s chef-testkører, Jerry Åhlin. Nemt nok for ham, han er flere gange svensk mester i rally.


Det første, du bemærker, når du drejer nøglen, er den brutale symfoni fra det 5-cylindrede mesterværk. Motoren er identisk med den i RS3, men lyden er mere rå i TT RS, og en skøn kuldegysning mærkes hver gang, speederen bearbejdes. Dén motor (Årets motor 2010) er simpelthen sublim. To knastaksler, direkte indsprøjtning - og en turbo, der presser op til 335 liter luft pr. sek. ind i motoren, er med til at gøre det til en intens oplevelse at fyre bæstet af - ikke mindst på underlag bestående af ren is.

Fuld pedal, og alle fire pigdæk pløjer sig ned i isen som en kultivator i blød muldjord. S-tronic gearkassen er perfekt her -og før jeg ser mig om, viser speedometeret 160 km/t - på ren is! Forude kommer en 90-graders højrekurve hastigt mod mig. Var det ikke for pigdækkene, var det tid til at gå i panik. Men i stedet gearer jeg to trin ned med palerne bag rattet og angriber svinget sidelæns med knap 120 km/t. Speederen sendes sydpå, og quattro-trækket trækker mig effektivt ud ad kurven, som var jeg enden på et pendul. Dét stunt kan du glemme at gøre efter i nogen baghjulstrækker - eller forhjulstrækker for den sags skyld. Her på isen er quattro det eneste, der dur.



Galimatias tænker du, men inden jeg bestormes af vrede læserbreve: Scenariet udspiller sig på en frossen sø - med “veje” skåret ind i den 50 cm høje sne, der ligger ovenpå. Så der er ingen ... ko på isen, fristes man til at sige.

Jeg bevæger mig ud på de offentlige veje. Her veksler underlaget mellem asfalt og den frygtede sorte is. Jeg ville skide grønne grise i alt andet end en ­firehjulstrækker med pigdæk, men TT RS er så overlegen, at den er svær at holde i geled. Den vil fremad, og da vi senere rammer snedækkede veje, foregår det igen primært sidelæns. Jeg har svært ved at forestille mig en federe vinterbil.

Måske er en BMW 1M sjovere om sommeren, men på sne/is-dækkede bjergveje som her i Nordsverige findes der få biler, der er lige så kompetente. Subaru STI og Mitsubishi Evo hører jeg dig tænke. Bevares, men faktum er bare, at dér får du ikke den overdrevet lækre kabine og den flotte finish - og da slet ikke en så saftig delikatesse under hjelmen som i TT RS.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen