Audi Q3 2,0 TDI quattro S-tronic

Q3 er en vaskeægte Audi. Men det betyder ikke, at den er uden overraskelser, skriver vores reporter

5. juni 2012 af Jens Peter Lange

Min iPhone er tilsluttet, Bose-anlægget er skruet helt op og Pink synger f**king perfect. Og det er lige det, denne bil er. Og sådan har jeg det også, mens jeg kører den nye Q3. Ikke fordi det er en verdensrevolution. Nej, dette er ”bare” endnu en ny Audi fra inderst til yderst, men alligevel er det lidt noget andet - jeg kører en SUV uden dårlig samvittighed. Jeg føler mig bare godt tilpas.

Nyeste Audi i Q-modelrækken er med sine 439 cm synlige 25 cm kortere end sin nærmeste storebror Q5, men i modsætning til Q5 og Q7 er den langt mere sportslig, ja dynamisk at se på. Det opnår Audi ved at lade bagruden ligge mere vandret, så taget ”falder” hurtigere. Nu kunne man frygte, at der med fikst design ryger en god del af det praktiske aspekt i kabinen, men nej, indvendigt er den mindste “Q” ret så stor. Jeg sagde jo, at bilen er helt perfekt.

Q3 fås med en 2-liters TDI-diesel med 140 hk og for- eller firehjulstræk, og en 177-hestes version med firehjulstræk.

Benzinversionerne har altid firehjulstræk og fås med enten med 170 hk eller 211 hk. De største motorvarianter har S-tronic 7-trins automatisk dobbeltkoblingsgearkasse som standard; de mindste en velfungerende 6-trins manuel.

Sæderne er rigtig fine, og det lidt ungdommelige layout af kabinen klæder bilen. Der er kommet et frisk pust i indretningen, omend jeg stadig må ryste på hovedet over temperaturvælgeren; de drejeknapper er bare for dumme og omstændelige at betjene.

Testruten går gennem små byer i bjergene omkring Zürich, og med schweizernes hang til perfektion skal jeg ikke køre så meget som én km/t for hurtigt; bøderne er herrehøje hernede.

Prøver jeg alligevel, falder belønningen i form af et ordentligt dieselspark fra testbilens 177-hestes motor. Til sammenligning gør den 140-hestes det ikke dårligt - der er fint med moment, og den manuelle gearkasse arbejder præcist.

Q3 er ret lille. Du sidder tæt på for­ruden uden at få klaustrofobi, men på bagsædet er her langt mere plads, end jeg først frygtede. Jeg er 184 cm høj og kommer nemt ind og ud af bagdørene, men langt mere vigtigt: Jeg har overvældende god benplads og loftshøjde.

Med Audi Drive Select kan jeg styre gearskifte, speederrespons og vægtning af styretøjet. Comfort - jeg cruiser af sted; Dynamic, jeg giver mere med ­speederfoden, og styrer mere skarpt ind i svingene. Det virker. Dagens største overraskelse er kørekomforten, eller rettere: Støjniveauet. Der er ikke så meget som en snert af dæk-, vej- eller vindstøj i kabinen, og det skyldes ikke det perfekt spillende Bose-anlæg. Skulle jeg selv have denne bil, ville jeg vælge det fra - en subwoofer i bunden af bagagerummet røver nemlig en masse plads.

Q3 koster ved introduktionen fra 495.221 kr. (2,0 TFSI 170), mens den forhjulstrukne, 140 hk diesel fås fra 472.976 kr.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen