© bilmagasinet.dk

Audi A3 1,8 TFSI S-Tronic

Første test: A3 synes så gennemført perfekt, at både Golf og de øvrige konkurrenter går en hård tid i møde

26. juli 2012 af Thomas W. Brixen

Jeg ved det, du sidder nu og tænker: Typisk - igen en dyr og dejlig Audi, som de dér motorjournalister elsker at elske, men som er for lækker til love for os med almindelig husmandsindkomst. Lad mig straks afsløre, at når du kigger på prislisten, ser den nye A3 faktisk ikke skræmmende ud. Slet ikke når du har følt kvaliteten på egen hånd. Naturligvis er testbilerne her ved præsentationen på Mallorca ikke ligefrem skrabede, men selv basisvarianterne imponerer. Ikke mindst den nye 1,4 TFSI med CoD (cylinder on demand), der betyder, at den lukker ned for to cylindre, når der ikke er brug for power, men god brændstoføkonomi. Drøm dog ikke om (eller frygt!) 2-cyl. motorgang a la Fiat TwinAir. Du mærker slet ikke, når skiftet sker, og hvis det ikke var for et display på instrumentpanelet, ville du ikke ane, systemet var aktiveret.

Med 140 hk føles den både stærk og relativ hidsig. En mindre 1,4 med 122 hk er også på programmet, og så er der to øvrige nyheder. En ny 1,8 TFSI med 180 hk er aflægger af den, der ligger i den faceliftede A4 (se BM 245), som dog kun har 170 hk og ligger på langs.

Med direkte og indirekte indsprøjtning, integrerede udstødnings-manifolder i topstykket (som også 1,4) og flere andre genialiteter, minder den på mange måder lidt om en diesel. F.eks. er 250 Nm til stede allerede ved 1.250 o/min, og 17,9 km/l er inden for rækkevidde. S3 må du i øvrigt vente med til næste år. Den ventede storsællert derhjemme, 2,0 TDI, er også ny. 150 hk, 320 Nm og 24,4 km/l er nogle af nøgletallene, og den umiddelbare dom efter 50 km blandet tur på små veje og motorvej er, at den er blandt de bedste 2-liters -dieselmotorer (hvis ikke den bedste), jeg har kørt. Meget støjsvag, fin gangkultur, en flad momentkurve og alle de kræfter, du har brug for.

Designmæssigt er du aldrig i tvivl om, at du sidder i en Audi A3. Men den nye model er markant frækkere proportioneret end forgængeren. Størrelsen er stort set den samme, men grundet tekniske spidsfindigheder (bl.a. at motoren sidder i en vinkel på 12 grader bagud), er det lykkedes at flytte forhjulsophænget 40 mm længere frem og altså få kortere udhæng og længere akselafstand.

Ud over et mere dynamisk look, skaber det sammen med slankekuren på 80 kg en forventning om, at den nye A3 vil køre bedre end foregængeren. Og det gør den også. Især 1,8 TFSI med quattro suger sig fast i de snævre kurver, men faktisk er jeg lige så imponeret over 1,4’eren. Måske er det bare asfalten som er ekstremt dårlig, men ESC-lampen blinker lystigt, når du serverer en portion havre.

© bilmagasinet.dk

© bilmagasinet.dk

A3 har Audi’s nye elektromekaniske servostyretøj, som ikke bruger energi ved ligeud-kørsel (sparer 0,3 l/100 km). Jeg har tidligere prøvet det i A5, hvor jeg ikke brød mig om det, fordi du faktisk kunne mærke, når servoen forsvandt. Det mærker jeg dog intet til i A3. Hverken på de små bjergveje (tak for det) eller på motorvejen.

Alle testbilerne har dog Audi Drive Select installeret, hvilket kan gøre en forskel. Systemet lader dig vælge mellem forskellige køreprogrammer og justerer styretøj, speederrespons, evt. adaptiv dæmpning og S-tronic-gearskifte m.m. Drive Select er standard i Ambition-udgaven. Præcis hvor meget bedre den nye A3 kører end forgængeren, må en mere grundig test i Danmark afgøre. Egentlig burde akselafstanden også betyde mere plads i kabinen, men bagsædepladsen synes ikke overvældende. Påtænker du at skambruge det, bør du nok vente på den 5-dørs Sportback-udgave, der kommer næste år (sammen med en sedan).

Men når du er for lækker til love, er det som bekendt de mere overfladiske værdier, der betyder noget. Og får sælgeren dig først lokket ind i kabinen, så hold godt fast på tegnedrengen!

Minimalismen, som Audi er kendt for, får lige en tand ekstra i A3. Her er hverken flere eller færre knapper og kontakter, end du har brug for. Til gengæld er materialevalget og detaljegraden næsten hysterisk lækker. Plasten er blød, og der er tilføjet et tvist af aluminium hist og her. Alle vegne er resultatet overbevisende. Sågar Bentley og Aston Martin kunne lære et par tricks. Audi er også hysterisk, når det kommer til finish.

Der arbejdes med tolerancer helt ned til 0,1 mm, og selv strukturen på det bløde plast-instrumentbord checkes med laser. Perfektionisme i en grad kun en tysker vil kunne forstå. Nå ja, og måske folkene i Struer - i hvert fald kan jeg ikke lade værre flere gange at tænke på B&O.

Alu-ringene på luftdyserne er både funktionelle og smukke, og så klikker de som et Franz Jäger pengeskab

© bilmagasinet.dk

Tag en detalje som de runde luftdyser. Drej på alu-ringen og mærk, hvordan det siger “klik” for hvert et trin, som var du i gang med at åbne et Franz Jäger-pengeskab. Det er klasse! Samme oplevelse venter på -drejehjulet til MMI-systemet, og stort set enhver knap er designet og for-finet ned til mindste detalje.

I gennemsnit er den nye A3 12 pct. grønnere end forgængeren og 80 kg lettere. Tag nu krumptaphuset til den nye 1,4-liters motor. Ved at støbe det i aluminium opnås en vægtbesparelse på hele 15 kg. Den integrerede udstødningsmanifold sparer to kg, forhjulsophænget i alu knap fem kg, kølerhjelm og forskærme i alu andre 10 kg, beslag i magnesium til armlænet sparer 1,2 kg, og sådan fortsætter listen. Selv de små “trim-skruer” er udskiftet til plastnitter og sparer 4 gram pr. stk. Jeg overhørte en ingeniør stolt berette om en samlet besparelse på 600 gram på den konto!

Hele arsenalet af assistent- og komfortsystemer kan naturligvis tilkøbes, og så kan et prisskilt på 500.000 kr. relativt nemt blive en realitet. Men med en Business-pakke til 5.000 kr. har du det væsentligste udstyr, og så bliver det, set med mine øjne, svært at være Audi-konkurrent, selv hvis du hedder Mercedes (A-klasse) og BMW (1-serie).

Kilde: Bil Magasinet nr. 250, juni 2012

© bilmagasinet.dk

Måske er du interesseret i...