Alfa Romeo Mito QV

Lækre racersæder giver din Alfa MiTo QV selvtillid som noget dyrt fra Maranello

16. marts 2012 af Søren Juul

Tilfældigvis fik jeg forleden mulighed for at vride ørene om på en Ferrari 430 Scuderia med 510 hk, sekventielt F1-gear og kulfibre nok til at dække de vitale dele på den nøgne alukrop. Italiensk fuldblod kaliber .45 med en 0-100 km/t tid på under 3,6 sek. og en topfart på 320 km/t. Med 170 hk er en MiTo QV armeret med hundepropper i forhold til, så hvad bestiller den på billedet? Den hænger ud med en fjern slægtning.

På turen hjem til redaktionen har jeg stadig høj puls efter at have vredet den pragtfulde V8’er forbi 8.600 o/min i det røde Scud-missil. Der er intet som en rigtig hurtig supersportsvogn, der kan forskrue oplevelsen af mere almindelige biler, men MiTo føles faktisk stadig charmerende og hurtig.

Normalt tager det et par dage at få nulstillet sin realitetssans, men Alfa Romeo fastholder dig bag rattet af en italiener med sjæl og karisma. Et par racersæder med kulfiberskal fra ekstraudstyrslisten monterer dig næsten lige så fast som i 430 Scuderia: Dybt og godt positioneret til at tage hidsigproppen i nakken. 7,5 sek. til 100 km/t virker hurtigt, når du farer fremad i en lille knaldperle med en livsbekræftende hvæsen fra Multiair-motoren, der flår lidt uopdragtent, men ikke genererende i rattet, når den rigtig tager fat.

Herligt manuelt gear i Mito
Alfa’s svar på Ferrari’s F1 sekventielle gearkasse - dobbeltkoblingstransmissionen TCT - fås kun til den 135 hk version af MiTo, men du skal være lam i armen for at savne det sekventielle gearskifte: Den 6-trins close-ratio gearkasse i MiTo QV er præcis og hurtig. Selv ­Ferrari’s berømte Manettino-system, der styrer gearkasse, speederrespons, stabilitetssystem og undervogn via en rød ratkontakt, har Alfa et svar på: D.N.A. system foran gearstangen, hvor du vælger mellem All-weather, Neutral eller Dynamic.

Hvor du med varsomhed lukker op for den højpotente V8’er i den mest offensive Manettino-indstilling i Ferrari’en, så aktiverer du omgående Dynamic-indstillingen i MiTo QV, hvor sløvsindet ruskes ud af motoren. Først her kommer den op på tæerne, styretøjet bliver tungere, støddæmperne fastere (aktive for 14.000 kr. ekstra)  og speederresponsen markant skærpet.    


Og så er der udseendet. MiTo er ikke alles favorit, men herovre fra mit hjørne af redaktionen synes jeg, at den ser fræk ud, når den stikker snuden frem på sine 18” fælge (ekstra: 7.000 kr).

Prisen er rimelig - fra 319.900 kr. i håndkøb (privatleasingpriser er i øjeblikket ved at blive opdateret), men det er desværre uden de eksotiske sæder fra racerproducenten Sabelt, som gør bilen så meget federe - præcis, som når BMW-ejere sætter M-rat og -gearknop i. Men med danske afgifter koster de vanvittige 43.000 kr. oven i prisen.

Dé penge får du næppe ind igen, selvom det er svinelækre og velstøttende racersæder, der giver din MiTo selvtillid, som var den født i Maranello. Den er nu født i Torino og koster en brøkdel - og vi er svært glade for den her på BM. Biler med sjæl og køreglæde skal da have fem stjerner. Mindst.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen