© Puparrazi PhotographY

Rekord-Lamborghini har 400.000 km på tælleren - så meget har det kostet

Hver kilometer i en superbil koster penge. Mange penge.

6. maj 2017 af Anders W. Vorup


De fleste bilentusiaster har siden barns ben haft samme drøm. En drøm om at eje en superbil. Desværre er det en drøm, der for rigtig mange ikke går i opfyldelse. Sådan skulle det bare ikke være for Simon George.

Drengedrømmen blev en realitet i 2004, da Simon tog et lån og skrabede lige godt 500.000 kroner sammen, så han herefter havde til udbetalingen på en Lamborghini Murcielago. Men da Simons månedlige rate var omkring 30.000 kroner, vidste han udemærket godt, at han var nødt til at tjene penge på bilen. Derfor blev den orange Lamborghini udlånt til engelske racerbaner, hvor den blev brugt til oplevelsesture.

Nogle år senere startede Simon sit eget oplevelsesfirma sammen med en kammerat. Firmaet hedder ’6th Gear Experience’ og fungerer den dag i dag i bedste velgående.

Holdt værkstedet beskæftiget

Foruden de mange ture på racerbanen brugte Simon også Murcielago’en som sin daglige pendlerbil. Den fik derfor hurtigt mange kilometer på bagen og skulle også oftere forbi værkstedet. Bremserne blev skiftet hvert år, samtidig med at den åd hele 14 sæt dæk. Dæk, som ikke er billige, når de skal være i Lamborghini-størrelse. Den store V12-motor er renoveret tre gange, mens koblingen er udskiftet hele 8 gange.

De mange ”små reparationer” skulle dog vise sig at være et greb i lommen. I 2012 gik det helt galt, da en kunde glemte at bremse for enden af langsiden, for derfor at fortsætte direkte ind i træ. Chauffør og instruktør slap med mindre skader, men det kan man ikke sige om bilen. Den orange Lamborghini måtte tilbringe de næste 4 år på værkstedet, mens Simon måtte punge op med omkring en million kroner.

På gaden igen

Lamborghini’ens skader er den dag i dag blevet udbedret, og Simon bruger den stadig som pendlerbil. Den orange Murcielago har i dag rullet over 400.000 kilometer, hvilket må være rekorden for en Lamborghini. 

Det har dog ikke været en billig fornøjelse. Simon mener, at han har brugt i omegnen af 1,5 million kroner på benzin, 900.000 på dæk, 600.000 på service og motorreparationer og 200.000 på skatter, forsikring og andre småposteringer. Og nå ja, så lige den ene million på en fuld restauration efter uheldet.

400.000 kilometer i en Lamborghini Murcielago er ikke en billig fornøjelse. Sjov, men ikke billig. 

Måske er du interesseret i...