Nu kan du få fingrene i Thorkild Thyrrings Porsche 993 GT1

Thorkild Thyrring og John Nielsen har siddet bag rattet af denne Porsche 911 GT1, som er blevet gjort klar til gadebrug. Nu kan den blive din!

8. januar 2017 af Mathias Brandt

Det er yderst sjældent, at Porsche's legendariske GT1-biler kommer til salg – og endnu mere sjældent er det, at de har dansk racerhistorie.

Men ikke desto mindre, så er det netop hvad der er kommet til salg hos den engelske specialist Mark Donaldson. Bilen, der er til salg, har været kørt at den danske duo John Nielsen og Thorkild Thyrring tilbage i 1998. Her kørte de to i den britiske løbsserie British GT Championship sammen med teamet Millenium Motorsport.

© Mark Donaldson

Bilen er første aftapning af GT1-bilerne, som tager sit udgangspunkt i en 993-årgang. I manges øjne er dette den flotteste af de to biler, da den senere model får spejleægslygterne fra 996-årgangen.

600 hidsige heste

Bilen er groft sagt en sammensmeltning af fronten fra en 911 (993) og bagenden fra en 962 prototype-racer. Med bagenden fulgte også to store vandkølede turboer, der var spændt på en 3,2-liters luftkølet 6-cylindret boxermotor. På den måde var Porsche's teknikere i stand til at klemme omkring 600 hidsige heste ud af bilen. 

Kombinationen mellem vandkølede turboer og en luftkølet motor markere også det skifte alle taler om, hvor Porsche gik fra luftkølede gadebiler til vandkølede, som kom i 996-årgangen.

Da der blev kørt Le Mans tilbage i 90’erne, så feltet en del anderledes ud. Dengang var forskellen ikke lige så stor i de forskellige klasser. Derfor var det flere år GT1-bilerne, som vandt. I GT1-klassen deltog også biler som McLaren F1 og Mercedes-Benz CLK GTR.

Bilen, som er til salg, blev i sin tid solgt som en racebil. Der findes nemlig kun én 993 GT1, som er bygget som gadebil. Den blev købt af en privat svensker, der fik den leveret til den italienske racerbane Mugello. Den var én af fem Porsche GT1’er, som blev leveret den weekend, så de nye ejere kunne teste bilen og lære den bedre at kende.  

© Mark Donaldson

Siden april 2016 har Riverside Performance Engineering arbejdet på at konvertere den til gadebrug. I den proces har de været meget opmærksomme på ikke at ødelægge bilens autentiske racefølelse. 

Foruden en hovedrenovering af motoren, hvor de blandt andet har fjernet luftmængdebegrænseren, så den potentielt set vil kunne yde mere end 600 hk, fulgte også en omfattende opdatering af bilens computerstyringssystem til et moderne MoTec-ECU, og så har bilen fået en ny Bilstein-undervogn til at håndtere almindelig vej.

Der er ikke oplyst nogen pris, men billig er den i hvert fald ikke. Da den blev leveret tilbage i 1997 kostede den 1,5 mio D-mark, hvilket svarer til lige i underkanten af 6 millioner danske kroner, hvilket var MANGE penge dengang. 

© Mark Donaldson
© Mark Donaldson
Porsche 911 GT1 strassenversion
Porsche 911 GT1 strassenversion
Porsche 962
Porsche 962
Porsche 911 GT1 (996)
Porsche 911 GT1 (996)

Måske er du interesseret i...