© Automedia

Nu afslører Koeningsegg årsagen til et af verdens dyreste solo-uheld

Koeningsegg har nu analyseret data fra ulykken på Nürburgring i sidste uge, hvor en Koeningsegg One:1 blev totaltskadet. Nu viser det sig, at det nemt kunne være undgået.

25. juli 2016 af Mathias Brandt

Det var en fejl på ABS-bremserne, som var skyld i det uheld, vi kunne berette om i sidste uge. Bilens forhjul blokerede under en nedbremsning med omkring 170 km/t. hvorefter den med ca. 110 km/t smadrede den ind i autoværnet og fløj 22 meter gennem lufte.

Det særlige ved afkørslen er, at det kan blive en af verdens dyreste trafikulykker. One:1 menes at koste over 40 mio. kr., hvis den skulle indregistreres på danske plader.

Ifølge Koenigsegg havde chaufføren ikke set advarselslampen i instrumentbordet, som ud fra bilens egen data havde været tændt længe.

Chaufføren kunne heller ikke have opfange problemet igennnem bremsepedalen, da han på intet tidspunkt op til ulykke bremsede så meget, at ABS’en skulle til hjælp.

© Koeningsegg

Burde ikke kunne ske

I en moderne Koenigsegg findes der allerede et system der hedder “Active system warning”.

Dette system holder øje med ting som den aktive aerodynamik og undervognen. Forekommer der fejl her, så vil bilen automatisk gå i et nødprogram, som begrænser farten til maks 100 km/t. 

Dette system var desværre ikke tilkoblet ABS-systemet, men Koenigsegg lover nu, at fremtidige biler vil blive koblet op til “Active system warning” så ligende ulykker kan blive undgået. 

Konstruktion reddede chaufføren!

Koenigsegg One:1 er bygget op omkring en karbon-monocoque, som dels gør bilen meget stiv, når den bliver presset på en bane. Men den har også til formål at redde personer i bilen, hvis den forulykker. Dette er en måde at konstruere biler på, som er taget direkte fra Formel 1.

Monocoquet er stadig så intakt, at Koeningsegg kan bruge det til at bygge en ny bil ud fra, så den igen kan komme til at se ud som på billedet nedenfor. 

Måske er du interesseret i...