Denne mexicanske racer er grotesk hurtig – og må køre på offentlig vej

Når man tænker Mexico og bilproduktion, så er gamle VW Bobler og billig arbejdskraft de primære bedrifter - indtil nu!

3. oktober 2016 af Daniel Bohnsen

I Mexico City sidder to brødre; Guillermo og Iker Echeverria. Deres vision om at bygge ultralette performancekøretøjer har skabt Mexicos mest rendyrkede sportsvognsmærke, Vuhl.

Modellen 05RR, der havde verdenspremiere på Goodwood Festival of Speed i år, er en åben og spartansk sportsvogn. Ligesom Ariel Atom, KTM X-Bow, BAC Mono og andre kompromisløse trackday-biler, hører Vuhl 05RR til på racerbanen, men den er godkendt til kørsel på offentlig vej.

At Vuhl 05RR er tiltænkt banekørsel, fremgår tydeligt af den store hækspoiler, kulfiberkarossen og selvfølgelig det manglende tag og forrude.

Derudover har Vuhl integreret flere features til trackday-entusiasten. Eksempelvis er der et standardmonteret HD-kamera mellem nakkestøtterne, der kan betjenes via midterkonsollen og optage din perfekte omgang på Jyllandsringen.

Vildere end tequila

Vuhl 05RR drives af en 385 hestekræfters Ford EcoBoost motor på 2,3 liter, der kan sende den 640 kg lette sportsvogn til 100 km/t på 2,7 sekund – og videre til en topfart på 254 km/t.

Standardudgaven, Vuhl 05, kom på markedet i 2015 og har 285 hk. 

Selvom du må køre den mexicanske racer på vejen, skal hver af Vuhl 05RR's 385 hestekræfter kun trække 1,7 kilo, så det er nok værd at tage en hjelm på, når du skal i Netto. Med sådan et kraft/vægt-forhold er der nemlig lagt i kakkelovnen til en rigtig hurtig indkøbstur, og ved over 250 km/t uden forrude kan du hurtigt miste et øje, hvis en bananflue krydser din vej.

Har du penge nok og savner et firehjulet legetøj, der skiller sig ud, koster Vuhl 05RR knap 800.000 uden afgifter - og uden tag.

Måske er du interesseret i...