Sportslig bil som campingtrækker

Spørgsmål:

Hej

Vi har en Mazda6 2,0 benzin st.car fra 2010 som vi har købt fra ny. Vi har været rigtig tilfredse med den. Den kører super godt, fast affjedret, fin trækkraft og ok benzinøkonomi på lange ture til Sydeuropa ca 12,5 km/l med fuld oppakning.
Nu er der sket det at vi har købt en campingvogn. Der må vi sige at der er ikke så meget trækkraft. Når man kommer op på 70-80 km/t i modvind eller møder en bakke, så er festen ved at være slut. Over Storebælt med medvind er ikke noget problem. Vi kører ca. 8 km/l med den bag efter, hvilket egentlig er ok. Vi påtænker dog at køre til Italien til næste sommer og jeg er ikke meget for at angribe Kasselbakkerne med den kasse efter.
Hvad skal man vælge i stedet for der har trækkraft nok? Turbobenzin eller Diesel, lettere brugt mellemklassebil eller lidt ældre bil i Audi/BMW klassen (her tænker jeg på værditab). Vi skal kunne trække 1500 kg ligesom den vi har og den skal være lidt sportslig sat op da vi trods alt ikke kører så tit med campingvognen.
Vi kører ca 12000km om året, og de fleste af turene er korte, maks 6-7 km. Budget er ca 200.000 inkl. det vi kan få for den gamle.

Mvh

Carsten Andersen, Kalundborg

Svar:

Anders Richter, Redaktionschef:

Hej Carsten

Tusind tak for din mail. Jeg kan godt se jeres problem, men det afføder også et par nye: Som udgangspunkt vil jeg nemlig anbefale jer en dieselbil, hvis i skal trække en campingvogn. Dieselmotorer har et bedre moment, og det er lige præcis det, I har brug for, når der skal trækkes en campingvogn. Problemet er bare, hvis de fleste af jeres ture ikke er længere end 6-7 km, så bliver dieselmotoren aldrig varmet op, og partikelfilteret vil kunne sode til, hvilket i sidste ende kan give store reparationsregninger.

I den forbindelse er en benzinbil meget bedre, men den mangler jo så lidt moment. Men som du selv er inde på, så kan en af de nymodens turbobenzinere løse lidt af det problem, da turboen netop giver øget moment. Mazda er et af de få mærker, som ikke bruger turbo på benzinmotorerne, og det er nok derfor, du oplever lidt manglende trækkraft, fordi din motor skal op i høje omdrejninger for at yde.

Umiddelbart ville jeg foreslå jer, at tage en prøvetur i en Skoda Octavia med enten en 150-hestes benzinmotor eller en 180-hestes benzinmotor. I bør kunne bytte jeres egen bil ind med den i en handel uden at skulle bruge samtlige 200.000 kr. i har afsat til projektet. Det er mit bud.

Transparent fallback
Spørg Bil Magasinet

Hvis du er abonnent, kan du også stille et spørgsmål og få personlig rådgivning af redaktionen på Bil Magasinet.

Du må spørge om alt, bare det handler om biler. Vi kan ikke garantere, at vi når alle spørgsmål, men vi lover at vi vil gøre vores bedste for at nå så mange som muilgt. 

Ønsker du ikke at dit spørgsmål eller dit navn kommer i magasinet eller her på bilmagasinet.dk, så lad os det endelig vide. 

Skriv til:
[email protected] 
(Skriv dit abonnementsnummer i emnefeltet). 

Måske er du interesseret i...