Min Ford Mondeo stationcar trækker skævt, når den bliver tunet

Spørgsmål: 

"Jeg har faktisk to spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe med: 

1. Jeg har en Ford Mondeo stationcar 2,5 turbo (volvomotoren med 220 hk og 320 nm) årgang 2009 med 145000 km på bagen. Jeg har haft den oppe hos en chiptuningsekspert, og det gik et langt stykke hen ad vejen som planlagt. Bilen lavede 263 hk og 390 nm på rullefeltet, men kørte imidlertid elendigt på vejen. Med speederen i bund trak den enormt ujævnt, og vi stillede den tilbage til 'normal' styring. Siden har jeg lagt mærke til, at den faktisk til tider trækker lidt ujævnt ved fuld gas i 3 og 4 gear - og ingen kan rigtig fortælle mig hvorfor. Jeg vil gerne have løst problemet, da jeg godt kunne tænke mig de 263 hk og det højere moment. Hvad tror I det er, og/eller har I nogle erfaringer med dette problem - det bør ikke være tændrørene, da de har kørt ca. 20.000 km - er det tændspoler, kabler eller!? Chiptuningsksperten tror det er tændrør, eller blowoff-ventilen, mens mekaniker har foreslået tændspoler... Håber I har hørt om et lignende problem og kan hjælpe - og hvordan ville I forsøge at løse det!? 
 
2. Jeg overvejer at skifte Mondeoen ud med en Audi A6 FSI 4,2 Avant Quattro årgang 2007 med 149000 på tælleren - Hvad siger I det til det bytte - noget man skal være særlig opmærksom på? Bilen er til salg hos Allan Hansen til 299.000,-." 
 

Svar: 

Anders Richter, Redaktionschef:
 
"Hej Niki, tusind tak for din mail!
 
1. Jeg er ikke ekspert lige præcis i den Volvo-motor, som ligger i din Mondeo, men jeg kender da noget til turbomotorer fra mine erfaringer med min egen Porsche 944 Turbo. En turbomotor kan i nogle tilfælde godt trække lidt ujævnt, typisk kan det være wastegate'n, som ikke kan holde det rigtige tryk. Det kan også være blowoff, men igen kan det også være tændrør og tændspoler. Et godt råd fra min side vil være, at motoren skal være fuldstændig fit for fight, inden man går i gang med at chiptune. Det er vigtigt at tændrør, tændspoler osv. er tiptop, inden I går igang. Alternativt ville jeg hive fat i et større tuningsfirma som eksempelvis BSR, som jeg ved laver kits til lige præcis din motor: http://www.bsr-tuning.dk/tuningsudstyr/t/1138 De bør have meget erfaring med den 5-cylindrede turbomotor. Hvem fik du til at udføre chiptuningen?
 
2. Audi'en er jo noget af et spring, og det kan blive en lille smule farligt, hvis du spørger mig. Du må lige selv undersøge det lidt nærmere, men jeg er ret sikker på, at den 4,2-liters motor i den A6, du kigger på, er samme grundkonstruktion som den 4,2-liters V8, der ligger i en S4 fra ca. samme årgang. Hvis du følger dette link, kan du læse en ret sjov klumme om motorens ret alvorlige problem: http://jalopnik.com/here-s-why-the-v8-audi-s4-is-an-awful-used-car-1676466510
 
Hvis det var mig, så ville jeg nok hellere få Mondeo'en til at spille korrekt end at udskifte med en A6 med V8-motor. Men forstår godt, at det frister med en V8 under hjelmen."
Transparent fallback
Spørg Bil Magasinet

Hvis du er abonnent, kan du også stille et spørgsmål og få personlig rådgivning af redaktionen på Bil Magasinet.

Du må spørge om alt, bare det handler om biler. Vi kan ikke garantere, at vi når alle spørgsmål, men vi lover at vi vil gøre vores bedste for at nå så mange som muilgt. 

Ønsker du ikke at dit spørgsmål eller dit navn kommer i magasinet eller her på bilmagasinet.dk, så lad os det endelig vide. 

Skriv til:
[email protected] 
(Skriv dit abonnementsnummer i emnefeltet). 

Måske er du interesseret i...