Læserspørgsmål: Skal jeg købe min drømmebil nu eller vente på lavere afgift?

Der har den seneste periode floreret vedholdende rygter om en mulig afgiftsnedsættelse i stil med den, vi oplevede for et års tid siden. Det har resulteret i følgende spørgsmål...

Læserspørgsmål:

I dag skal jeg tage stilling til købet af en BMW 335i årgang 2006, der har kørt 134.000. Den er udbudt til 249.000. Bilen er i fin stand. Hvor meget vil det i teorien falde ved en afgiftsnedsættelse til 105%?

Jeg kan nok forhandle prisen 5-10.000 ned. Er det en fair pris? Den er rimeligt udstyret med læder, soltag, vinterhjul, træk plus et par andre småting.

Håber, at du kan oplyse mig. Overvejer om jeg skal leje en bil i stedet og afvente nærmere – selvom en BMW 335i er min drømmebil, nu når M3'ere med V8 stadig er for eksotisk til min biløkonomi.

Venlig hilsen Rune

Svar:

Fredag den 28. oktober blev rygtet om en afgiftsnedsættelse sat i søen, da revisionsfirmaet KPMG udsendte en meddelelse, hvori man forudså, at registreringsafgiften over skala-knækket ville bliver fjernet. Dermed ville afgiften blive reduceret til 105 procent fra de nuværende 150 procent. Reelt gælder de 150 procent først fra 82.800 kr. som udgør skalaknækket. Biler til en produktionspris under 82.800 betaler faktisk kun 105 procent i afgift.  

Hvor KPMG havde det tankesæt fra, henstår i det uvisse, men det var formentlig mere ønske-tænkning end realiteter. I hvert fald resulterede meddelelsen i hele to ministerielle tweets dagen efter, idet både Skatteministeriet og Finansministeriet lørdag morgen afkræftede ethvert kendskab til en afgiftsnedsættelse via Twitter. En sådan ministeriel udmelding er usædvanlig.

KPMG's meddelelse var dog nok til, at dele af autobranchen reagerede, og der blev faktisk registreret et fald i antallet af nybilsregistreringer fredag og mandag, ligesom vi har kendskab til i hvert fald ét firma, der afmeldte 20 biler mandag morgen. I sidste ende slog nybilsalget for oktober dog igen rekord.

Så er der noget om det?

Ikke så vidt vi ved.

Grundlæggende ønsker hverken bilbranchen eller Staten rygter om afgiftsnedsættelser, fordi det forstyrrer markedet og dermed indtægterne for begge parter. Så under alle omstændigheder vil alle interessenter gøre hvad de kan for at holde det hemmeligt – ikke mindst for pressen. Det er dog svært, og i forbindelse med sidste års nedsættelser hørte vi om det på Bil Magasinets redaktion fra en måned før forslaget blev offentliggjort den 8. oktober. I første omgang troede vi ikke på det, men fra knap en uge før, det blev offentliggjort, var rygtet så stærkt, at armene var på vej op.

Denne gang har vi intet hørt.

Som bekendt var det partiet Liberal Alliance, der fik afgiftsnedsættelsen gennemført som en del af finanslovsforliget sidste år. I år synes LA i højere grad at fokusere på topskatten. Logisk set ville det give mening, hvis partiet gik efter at skaffe sig opmærksom på en anden mærkesag, end sidste gang. Politisk set virker det usmart at gå efter at få registreringsafgiften reduceret to år i træk. 

Derfor: Vi har ikke hørt, at noget skulle være på vej, og det virker heller ikke sandsynligt.

Til gengæld kører der i øjeblikket en forhandling om et særtilskud til nye elbiler.

I forbindelse med vedtagelsen af afgiftsnedsættelsen sidste år, blev der som bekendt lagt afgift på dyre elbiler. Da lovforslaget blev fremsat den 8. oktober, lå det fast, at elbiler, der var bestilt inden denne dato, kunne afgiftsberigtiget efter de gamle regler. Det var en del Tesla X-ejere, der da havde skrevet under på købskontrakter, rigtig glade for. Siden blev disse købskontrakter underkendt som gældende for afgiftsberegningen, hvorfor Tesla X-ejere ikke slap for den nye afgift.

Skatteministeriet har beregnet, at dette har givet Staten en besparelse på 40 millioner kr., og disse penge vil et flertal i Folketinget give tilbage til elbilerne som en slags kompensation for, at el-bilsalget blev slukket med de nye afgifter fra 1. januar i år. Vi har hørt, at der kunne bliver tale om en et engangstilskud på op til 40.000 kr. på 1.000 nye elbiler.

I virkeligheden et højst besynderligt tankesæt, som man passende kunne gennemføre i hele afgiftssystemet, idet statens indtægt på registreringsafgiften er steget, efter at afgiften blev sat ned i 2016 (se artikel her). Men det sker nok heller ikke. Forhandlingerne om elbilrabatten har da også stået på i nogen tid, og endnu ligger intet fast.

Mvh. Mikkel Thomsager, chefredaktør på Bil Magasinet

Transparent fallback
Spørg Bil Magasinet

Hvis du er abonnent, kan du også stille et spørgsmål og få personlig rådgivning af redaktionen på Bil Magasinet.

Du må spørge om alt, bare det handler om biler. Vi kan ikke garantere, at vi når alle spørgsmål, men vi lover at vi vil gøre vores bedste for at nå så mange som muilgt. 

Ønsker du ikke at dit spørgsmål eller dit navn kommer i magasinet eller her på bilmagasinet.dk, så lad os det endelig vide. 

Skriv til:
[email protected] 
(Skriv dit abonnementsnummer i emnefeltet). 

Måske er du interesseret i...