Km/l for hybridbiler - Hvordan?

Spørgsmål:

I BM nr 289 gav MIkkel Thomsager et - i mine øjne - vagt svar på benzin økonomien for en Golf GTE. Ville det ikke have været bedre at forklare hvordan dette teoretiske brændstoføkonomiske tal fremkommer, således at læserne selv kan vurder værdien heraf?

For en plug-in hybrid beregnes brændstoføkonomien ved at køre batteriet tomt (efter en fast bestem test cyklus) og derefter køre 25 km på brændstofmotoren (for at simulere den strækning det er nødvendig at tilbagelægge for at komme frem til et opladningssted), herefter udregnes km/l ved at dividere den samlede strækning med den mængde brændstof som blev brugt til at køre de 25 km.

For biler med et stort batteri giver dette en abnorm flot brændstoføkonomien, f.eks for en BMW i3 REX ("påhængsmotor" versionen af i3) får man:
160 km på strøm, hvilket total giver en strækning på 185 km og en økonomi på ca 167 km/l!

Min vurdering er at denne fantastik flotte brændstoføkonomi er en fordel når der skal beregnes registrerings afgift samt årlig ejerafgift, men da elforbruget ikke er taget med i betragtning, har dette tal ingen værdi hvis man vil forsøge at beregne hvad det koster at køre i bilen.

Mvh Gert

Svar:

Mikkel Thomsager, Chefredaktør:

Hi Gert.

Essensen er, at beregningen er en teoretisk beregning, lige som med beregningen på almindelige benzin-biler, hvor målingerne er foretaget i laboratorium, hvorfor de sjældent kan reproduceres i virkeligheden.

Tanken med mit svar var det simple, at det reelle resultatet ved kørsel i opladningshybrider, i endnu højere grad end med almindelige benzin-biler, afhænger af chaufføren.

Hvis du kun kører 30 km om dagen, og du lader bilen op, kan du køre udelukkende på strøm. Køre du længere bliver billedet et helt andet.

Jeg synes den teoretiske laboratorieberegning er fin, fordi den giver et sammenligningsgrundlag, men hver enkelt køber må overveje sit eget kørselsbehov, fore det endelige resultat eri 100 procent afhængigt af det.

Mvh.
Mikkel Thomsager

Transparent fallback
Spørg Bil Magasinet

Hvis du er abonnent, kan du også stille et spørgsmål og få personlig rådgivning af redaktionen på Bil Magasinet.

Du må spørge om alt, bare det handler om biler. Vi kan ikke garantere, at vi når alle spørgsmål, men vi lover at vi vil gøre vores bedste for at nå så mange som muilgt. 

Ønsker du ikke at dit spørgsmål eller dit navn kommer i magasinet eller her på bilmagasinet.dk, så lad os det endelig vide. 

Skriv til:
[email protected] 
(Skriv dit abonnementsnummer i emnefeltet). 

Mere

Måske er du interesseret i...