Hvilken weekend-bil er den bedste?

Ford Fiesta

Spørgsmål: 

Jeg er abonnement på jeres magasin og læser hver måned – flere gange. Der er mange gode artikler, test og andet for den helt almindelige dansker og bilejer under de forhold, som nu engang er gældende.

Men nu til mit spørgsmål: Vi har nogle gode venner, som skal have bil for første gang. Der er en far, mor og to unger på 4 og 7 år. De bor i København, og bilen skal ikke bruges på job, men alene i weekender og til ungernes fritidsaktiviteter. Reelt står bilen stille mandag til fredag, men de kører jævnligt til Jylland/Fyn for at besøge resten af familien 

De har set på Fiesta, C3, Punto. Selv har jeg rådet dem til at købe en brugt bil, der maksimalt er 2 år gammel og ikke har kørt mere end 25.000 km. – og som ikke er en diesel. Jeg kører selv Peugeot og Citroën, men jeg er ikke farvet.

Men hvad skal de købe? It's a jungle out there…

PS: Jeg har købt magasinet i mange år, men blev først abonnement for nogle måneder siden. Og det første magasin, jeg fik, var det, hvor I tester brugt og sjovt – bla. en C2 VTS. Sådan en fætter har jeg. Den er fra 2003 og har kun kørt 70.000 km. ved én ejer, alle service og tectyl hver andet år. Det er noget af det sjoveste, jeg har kørt i. Altså bortset fra en Porsche 911 SC, som jeg havde i 80'erne, men så kom familien, du ved…

Glæder mig til at høre fra jer.

Med venlig hilsen

Jens Corfitzen

Svar:

Mikkel Thomsager, chefredaktør: 

Hi Jens.
Den med diesel er jeg med på, men en to år gammel er faktisk svær at finde i øjeblikket. De er ramt af afgiftsnedsættelsen.
Hvis det er en bil, der har kostet over 200.000 kr. fra ny, vil folk ikke sælge dem, fordi værditabet bliver for stort. Hvis det er en bil til under 200.000 kr., er gevinsten ved at købe en to år gammel bil meget lille. I hvert fald generelt.
 
Jeg ville gå efter en ny 5-dørs minibil til 140.000 kr. i stil med Ford Fiesta eller Opel Corsa. Personligt er jeg blevet glad for Seat Ibiza, som giver meget for pengene. Eller endnu bedre: En Hyundai i20, der giver fem års garanti uden kilometerbegrænsing, eller Kia Rio, der giver 7 år eller 150.000 km. 

I tilfældet med de to koreanere kan man roligt gå efter de mindste motorer, men sørg for at få aircon med.

Bedste hilsner fra

Mikkel
Transparent fallback
Spørg Bil Magasinet

Hvis du er abonnent, kan du også stille et spørgsmål og få personlig rådgivning af redaktionen på Bil Magasinet.

Du må spørge om alt, bare det handler om biler. Vi kan ikke garantere, at vi når alle spørgsmål, men vi lover at vi vil gøre vores bedste for at nå så mange som muilgt. 

Ønsker du ikke at dit spørgsmål eller dit navn kommer i magasinet eller her på bilmagasinet.dk, så lad os det endelig vide. 

Skriv til:
[email protected] 
(Skriv dit abonnementsnummer i emnefeltet). 

Mere

Måske er du interesseret i...