Er en BMW 530D E61 virkelig ikke bedre?

Spørgsmål:

Hej Mikkel
Tak for et godt, nuanceret og ikke mindst velskrevet magasin, du står i spidsen for. Jeg læser også med ujævne mellemrum nogle af jeres konkurrenters bilblade, som jeg synes har tendens til at blive lidt drengerøvsagtige i deres artikler og sprog.

Jeg skriver til dig i et sidste desperat forsøg på at komme til bunds i en sag, der har optaget det meste af min vågne tid det seneste 1½ år. I august 2014 valgte jeg at overhøre alle fornuftige argumenter fra familie og venner, da jeg udskiftede min solide Ford Mondeo 2,0 Tdci stationcar med en BMW 530D E61 fra 2004 med 250.000 km på tælleren. Dens motorlyd, bundtræk og diskrete sports-performance havde tiltalt mig længe, og det eksemplar, jeg hentede hjem, havde ny gearkasse, turbo og en lang række andre dele, som gjorde, at jeg mente, at jeg havde taget højde for de mest bekostelige reparationer.

Det viste sig dog hurtigt at den havde et problem med undervognen. I korte træk er den enormt sidevindsfølsom, fanger nemt lastbilsspor på motorvejen og virker generelt nervøs i styringen. Her 1½ år efter købet er alt stort set skiftet i undervognen – dvs. alle arme, kugler, bøsninger fjedre, bagdæmpere, tandstang mm. Den er blevet 4-hjulsudmålt tre gange, og senest har jeg haft den hos Jan Nygaard i Lyngby for at få deres vurdering. De mente dog ikke, der var noget galt.

Jeg er nu nået til det punkt, hvor jeg har sat bilen til salg, selvom jeg egentligt er glad for den. Jeg nægter dog at tro, at en BMW skal køre som min gør, selvom det er, hvad værkstederne siger. Jeg har stor passion for BMW og vil ikke efterlades med det indtryk, jeg nu har af mærket. Derfor vil jeg gerne prøve en sidste udvej – nemlig at tage fat i jer. Sagen er, at hvis man blot kører 10 minutter i bilen, oplever man sjældent problemet. Derfor vil jeg høre, om du eller en af dine kyndige medarbejdere vil være interesseret i at låne bilen et par dage og få den rigtigt ind under huden og – forhåbentligt, qua jeres erfaring – hjælpe med til at diagnosticere problemet.

Med venlig hilsen

Rune

Svar:

Mikkel Thomsager, chefredaktør: 

Hi Rune. 
Vi har mest erfaring med 3-serien, men jeg tror det går igen på 5-serie: Det er vores oplevelse, at BMW i almindelighed og 3-serie i særdeleshed er følsom for sporriller. Jo større hjul, des værre. Søren Juul har lavet en stortest med en ny 320d, hvor han atter bemærker dette. Det kan du læse mere om i Bil Magasinet nr. 292, der udkom den 17. december 2015. Hvis du ikke har det liggende, kan du finde det online via vores Wype-tilbud.  

Vindfølsomhed har vi dog ikke generelt bemærket, men de er følsomme omkring midterstillingen. Vores oplevelser, at det er en del af bilens kvalitet, idet det fremmer dynamikken. Men prisen betales i nogen grad i form af retningsstabilitet. Vi har oplevet, at dækmotoringen har stor betydning for denne balance, og her tænker vi i højere grad på størrelse og profil end dækkenes kvalitet. Store hjul og lav profil giver ekstra følsom styring. Så vidt jeg kan se, er din bil standardmonteret med 225/55 R16. Hvis du har sat større hjul med lavere profil på, har det helt sikkert betydning. Det er i hvert fald det, vi har oplevet.
 
Mvh. Mikkel
Transparent fallback
Spørg Bil Magasinet

Hvis du er abonnent, kan du også stille et spørgsmål og få personlig rådgivning af redaktionen på Bil Magasinet.

Du må spørge om alt, bare det handler om biler. Vi kan ikke garantere, at vi når alle spørgsmål, men vi lover at vi vil gøre vores bedste for at nå så mange som muilgt. 

Ønsker du ikke at dit spørgsmål eller dit navn kommer i magasinet eller her på bilmagasinet.dk, så lad os det endelig vide. 

Skriv til:
[email protected] 
(Skriv dit abonnementsnummer i emnefeltet). 

Mere

Måske er du interesseret i...

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen