Kia Stinger GT
© Bil Magasinet

Juuls billedblog: 5 tips til et svingbillede

30 kandidatbiler til "Årets Bil" på Jyllands-Ringen gav rige mulighed for at øve svingbilleder. Søren Juul tog notater og giver dig her en håndfuld tips til bilfotografering i kurver.

15. oktober 2017 af Søren Juul

Kåringen af "Årets Bil" i Danmark forløber over to dage. Den første dag bruges på landevej og den anden på Jyllands-Ringen. I den forbindelse havde jeg tidligere denne uge fået tjansen med at fotografere samtlige kandidatbiler i sving på bane.

Til formålet medbragte jeg redaktionens Canon 5D mk. IV kamera og en 70-200 mm telelinse, som er perfekt til hurtige actionbilleder. Samtidig tillader en telelinse, at man står på sikker afstand, når en bil kommer farende.  

Jeg brugte følgende indstillinger på kameraet til opgaven: 

Lukkertid: 1/160 sek. 

Du kan få mere fart i billeder ved en langsommere lukkertid, men 1/160 sek. plejer at give et skarpt billede af kølergrill, det meste af karrossen og undervognens krængning, mens der stadig er masser af bevægelse i hjulene og en sløret baggrund. 

Autofokus-indstilling: 
Kontinuerlig - på et Canon hedder indstillingen "AI Servo". Sæt også kameraet til at skyde en serie af billeder i stedet for enkeltbilleder. 

Billedestabilisering: 
Har telelinsen indbygget billedestabilisering, så slå den fra. Af en eller anden grund plejer det at give skarpere billeder med vores Canon-udstyr. 

Med indstillingerne på plads, kan vi se nærmere på ugens foto-tips:   

1. Timing
Fang bilen i søgeren på vej ind i svinget og sæt autofokus-systemet i gang. Men vent lidt med at skyde billeder til bilen har ramt svingets midte. Det ser mere dynamisk ud, når bilen sætter sig i fjedrene under acceleration ud af svinget.  

Volvo XC60 Årets Bil Danmark
© Bil Magasinet

2. Gå ned i knæ
Biler ser som regel flottere ud, hvis du tager billedet i "øjenhøjde" med forlygterne. På den måde kan du også fange, hvis bilen skulle finde på at lette baghjul gennem svinget. 

Kia Picanto 2018

Kia Picanto på vej gennem et sving på Jyllands-Ringen med fuld gas. Fotograferet med telelinse fra lav højde. 

© Bil Magasinet
Suzuki Swift 2018 på Jyllands-Ringen

Kan en Suzuki Swift køre sidelæns? Jo da, med lidt våd asfalt og træk i håndbremsen går det fint. 

© Bil Magasinet

3. Tilsæt lidt action
Er du så heldig at være på en bane, kan du gøre dit billede lidt mere spændende at se på ved at bestille lidt frisk kørsel fra chaufføren i bilen. Ovenover tester redaktør Thomsager håndbremsen i den nye Suzuki Swift - og nedenfor lader en ukendt kollega baghjulene skride lidt ud på den nye Kia Stinger GT.  

Kia Stinger GT

Den nye Kia Stinger GT har baghjulstræk og en stærk V6-motor. 

© Bil Magasinet

4. Stil dig i indersiden af svinget 
Langt de fleste svingbilleder tager vi af en bil set 3/4 forfra på vej ud af svinget, men det er også et interessant motiv at se den på vej ind i svinget fra indersiden. Her kan man se bilen kæmpe for at bevare grebet i asfalten, når den styrer ind. Til dette motiv kan du med fordel skifte til et objektiv med en mindre brændvidde, da du vil stå tættere på bilen.  

Citroën C3 Aircross

Citroën C3 Aircross ser funky ud, men nåede ikke i finalen til Årets Bil 2018 kåringen. 

© Bil Magasinet

5. Skab mere fart med en længere lukkertid
Skal billedet vise en hurtig bil, kan du veksle lidt skarphed for dynamik ved at tage billedet med lidt længere lukkertid. Tag bare dette billede af en Hyundai i30N, der er skudt med en 1/60 sek. i stedet 1/160 sek. som resten af billederne i denne artikel. 

Hyundai i30 N Performance

Hyundai i30 N Performance med 275 hk på Jyllands-Ringen.

© Bil Magasinet

Måske er du interesseret i...