Første test: Bilfotografering med et spejlløst kamera

Søren Juuls bilbilledblog: Kompakte kameraer uden spejl vinder frem på bekostning af klodsede spejlreflekskameraer. Vi prøver Sony's A7R II fullframe kamera for at se, om det duer til bilfotografering

2. august 2016 af Søren Juul

Her på Bil Magasinet har vi altid tyet til spejlreflekskameraer fra Canon, når der skal laves bilbilleder. På det seneste har jeg dog været fristet af de nye, kompakte spejlløse kameraer, der kan lave flotte billeder under vanskelige lysforhold. Sådan ser det i hvert fald ud på diverse fotofora.  

Eftersom Canon lader afløsereren for vores arbejdshest, 5D Mark III, vente på sig, har jeg haft lånt et af de mest eftertragtede spejlløse kameraer netop nu: Sony's A7R II til en kort test. Dets specifikationer imponerer: det har en fuldformat chip, 42,4 megapixel billedopløsning, indbygget billedstabilisering og så kan det filme i 4K. Dertil et hurtigt autofokussystem.  Prisen er 27.995 kr. inkl. moms hos Goecker.dk. Men duer det til bilfotografering? 

Jeg har skudt lidt billeder af en Mercedes E-klasse med tre objektiver, der modsvarer vores Canon objektiver i størrelse og kvalitet. Brændvidderne er 16-35 mm, 24-70 mm og 70-200 mm. De små zoom-objektiver er fra Zeiss, telelinsen er fra Sony.  

Førstehåndsindtryk: Det er et kompakt kamera, modsat f.eks. et Canon 5D Mark III, der er så stort et skrummel, at jeg ikke gad tage det med på en ferie. Derudover har Sony-kameraet en praktisk flipskærm, som gør det nemmere at tage billeder i en lav højde. De fleste billeder tages på traditionel måde gennem en viewfinder, der på Sony-kameraet kræver tilvænning: Du ser nemlig på et animeret billedet, modsat gennem et spejl på et spejlreflekskamera. 

Typisk detaljebillede af en fælg. Med vores normale Canon-kamera kræver det, at man lægger sig ned på jorden og kigger gennem viewfinderen, mens du med Sony-kameraet bare kigger på flipskærmen. Smart! 

Andenhåndsindtryk: Sony-kameraet har en virkelig god lysfølsomhed. Dette snapshot af undertegnede er taget en mørk aften på IS032000, men der er ikke meget støj i billedet.   

Til statiske bilfotos virker Sony-kameraet mindst ligeså kompetent som et Canon 5D Mark III. I kabinen er det nemt at arbejde med. Man kan skrue op for ISO'en og man kan placere det mere kompakte kamera steder, hvor der ikke er plads til et stort Canon kamerahus.

Men de vigtigste bilfotos i et magasin er de dynamiske. Her har jeg uden held forsøgt at få et skarpt svingbillede i kassen. Det lykkes (formodentligt) ikke af to årsager. For det første skyder Sony-kameraet kun med fem billeder per sekund, hvor et 5D Mark III skyder seks billleder per sekund. Et 7D Mark II, som vi også bruger, skyder ti billeder per sekund. Jo flere billeder per sekund, desto større chancer er der for at få et godt billede i kassen. 

Andet problem:  Billedet i viewfinderen forsvinder kortvarigt, når Sony-kameraet tager et billedet. Det gør, at man mister orienteringen, når man forsøger at holde fokus på en bil, der kører gennem et sving. 

Efter talrige forsøg pakkede jeg derfor Sony-kameraet væk, for at fiske et Canon 7D Mark II op af tasken. Så fik jeg et skarpt svingfoto i kassen. Det ses nedenfor. 

Efter et par dage med Sony A7R II er jeg overbevist om, at det er et virkelig godt kamera til stilbilleder - og ikke mindst til video - men til bilbilleder beholder vi vores Canon-kameraer indtil videre. Der går rygter om at Sony arbejder på en større prototype ved navn "A9", der skal konkurrere direkte med Canon og Nikons mægtige topmodeller til actionfoto. Skriv mig op til et, hvis det passer!   

Måske er du interesseret i...