Tre imponerende generationer af Seat Leon Cupra

Seat Leon Cupra har altid været en stærk konkurrent i GTI-klassen. Vi tager her et kig på tre generationer, som har sat sine spor allerede.

Seat Leon Cupra Mk.I (1999 - 2005)

Tilbage i 1999 kom den første Seat Leon Cupra. Udstyret med en 1,8-liters turbomotor lånt fra datidens VW Golf GTI ydede den 180 hk. I 2002 kom så en opdateret version med 210 hk samt en Cupra R med 225 hk, som tog udgangspunkt i Audi S3’erens motor.

Den styrede imponerende godt og havde lidt flere kræfter end Golf GTI’en på samme tidspunkt. Tendenserne i markedet peger på, at specielt den lidt kraftigere Cupra R er en potentiel klassiker, som kan betales for penge.

Endnu mere sjælden er VR6-versionen med firehjulstræk. Det var ikke alle markeder, som fik adgang til denne bil, men den kom til Danmark. Den brugte igen VW’s lækre VR6-motor og firehjulstræk. Men underlig nok var det ikke den hurtigste af de forskellige versioner. Den havde “kun” 205 hk og vejede takket være VR6-motoren og firehjulstrækket en del mere.

Da den blev lanceret, kunne Cupra kun fås i sort, gul og rød. De tre farver, som helt og delvist indgår i det spanske og tyske flag. Cupra står i øvrigt for Cup Racer.

Seat Leon Cupra + R (2006 - 2011)

Da den næste Seat Leon Cupra blev præsenteret, var det med heftige 240 hk og i et nyt strømlinet og mere moderne design. Samtidig kunne den fås på gule plader, hvilket gjorde den en del billigere og nemmere at opnå for almindelige danskerer. Den blev derfor et hit fra begyndelsen af, da Seat introducerede den på det danske marked i 2006.

Året efter kom traditionen tro en endnu hidsigere Cupra R. Den byggede på samme 2-liters TSFI-motor, som også fandtes i Audi S3. Men i stedet for at benytte firehjulstræk røg alle kræfterne ned i asfalten via forhjulene. På trods af det, var den i stand til at klare 0-100 km/t på 6,2 sek.

Seat Leon Cupra ST (2012 - )

Der er en ny konge på Nürburgring - i hvert fald når det gælder forhjulstrukne stationscars. Med en omgangstid på 7 minutter og 58 sekunder har den nye Seat Leon ST Cupra nemlig slået den hidtige rekord på 8 minutter og 7 sekunder, som blev sat af en Renaultsport Megane Trophy.

Tiden giver desuden Cupraen en placering foran biler som Audi R8 Coupe, der har klaret omgangen i "Det Grønne Helvede" på 8 minutter og 4 sekunder, ligesom den også er hurtigere end Nissan Skyline R33 GT-R, der har en officiel Ring-tid på 7 minutter og 59 sekunder.

I et kort øjeblik havde Seat Leon ST Cupra også rekorden som den hurtigste serieproducerede bil med forhjulstræk, men den blev efterfølgende nappet af en Megane Renaultsport 275 Trophy-R, der kørte en omgang på 7 minutter og 54 sekunder. 

Seats stationcar bliver pisket frem af en 2.0-liters turbormotor med 280 hk og er udstyret med en seks-trins manuel gearkasse. Den klarer 0-100 km/t på 6,1 sek. og har en tophastighed på 249 km/t.

Seat oplyser, at gennemsnitshastigheden på turen var på 154,4 km/t, mens topfarten undervejs var 241,4 km/t.

Seat Blog

Annonce:

Velkommen til Bil Magasinets Seat Blog.

Sociedad Española de Automóviles de Turismo, forkortet S.E.A.T., som siden blot blev Seat, blev etableret da den spanske stat besluttede at støtte op om en stribe private virksomheders initiativ til en spansk bilproduktion. S.E.A.T. blev etableret den 9. maj 1950, efter at der var indgået en kontrakt om licensproduktion af biler.

Med Seat Blog går Bil Magasinet i detaljen med Seat i samarbejde med mærket selv. Med udgangspunkt i nutiden graver vi flere gange om måneden i fortiden. Seat Blog er sponseret af Seat, men produceret af Bil Magasinets redaktion. 
Se mere på www.seat.dk

Måske er du interesseret i...